همکاری مشترک برای تجاری‌سازی دستگاهی که به بیماران دیالیزی کمک می‌کند

با همکاری چند شرکت و دانشگاه آمستردام، دستگاهی برای تشخیص رسوب کلسیم در بافت‌های کلیه ساخته می‌شود که به بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی به ویژه افراد دیالیزی کمک شایانی می‌کند.

شرکت کلسیسکون (Calciscon)، مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام و شرکت آدمسی (Admesy) برای توسعه دستگاه رومیزی آزمایشگاهی توافق‌نامه همکاری مشترکی امضا کردند. کنسرسیوم CalProtect با ۲ میلیون یورو در بودجه اعطا شده توسط Eurostars پشتیبانی می‌شود. شرکت کلسیسکون برنده Kick Venture و ۱۰۰ استارتاپ برتر سوئیس است.

T50 یک آزمایش منحصر به فرد برای اندازه گیری کلسیفیکاسیون در یک نمونه خون است. استفاده اصلی از T50 در درمان بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه، به ویژه بیماران دیالیز است و این امکان را دارد که به میزان قابل توجهی بار قلبی عروقی را کاهش دهد. شرکت کلسیسکون در این پروژه، تخصص خود در کلسیفیکاسیون را در شرایط آزمایشگاهی تشخیصی، شرکت آدمسی دانش عمیق خود در سیستم‌های تشخیص نوری و مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام تخصص خود در زمینه شیمی بالینی و تحقیقات نفرولوژی را به اشتراک می‌گذارد.

این کنسرسیوم یک آنالایزر T50 ایجاد می‌کند تا آزمایشگاه‌های بالینی در سراسر جهان امکان تشخیص تمایل به کلسیفیکاسیون (T50) در خون را داشته باشند. T50 سرعت تشکیل ذرات کلسیپروتئین به اندازه نانومتر (CPP) را اندازه‌گیری می‌کند، که به القاء کلسیفیکاسیون، التهاب و استرس اکسیداتیو معروف است.

پروفسور دکتر مارکورولوپت، نفرولوژیست می‌گوید:‌ «در دسترس بودن آزمایش T50، شناسایی افرادی که تحت درمان با دیالیز قرار داشته و در معرض خطر هستند را ساده‌تر می‌کند.»

شرکت آدمسی راهبرد جدید تشخیص نوری برای تشخیص نانوذرات کلسیفیک شده تدوین می‌کند. جیمی ون دن‌برگ، مدیر تحقیق و توسعه شرکت آدمسی اظهار داشت: «چالش‌های مرتبط با ایجاد یک سیستم تشخیص قوی، قابل اعتماد و اقتصادی برای CPP کوچک، دقیقاً در سیستم‌های نوری با کارایی بالا در تحقیق و توسعه ما قرار می‌گیرد.»

شرکت کلسیسکون ادغام این فناوری را در یک آنالایزر درجه IVD رهبری می‌کند، که در آمستردام آزمایش می‌شود. دکتر هنریک هامر، شیمیدان بالینی در آمستردام گفت: «آزمایشگاه بالینی بیمارستان ما برای ارزیابی عملکرد دستگاه در هنگام استفاده در بیماران در معرض خطر کلسیفیکاسیون عروقی مناسب است.»

کلسیسکون در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی T50 برای استفاده بیماران کلیوی، به ویژه بیماران دیالیزی از طریق مشارکت‌های راهبردی است. وینسنت لیندر، مدیرعامل شرکت کلسیسون گفت: «این پروژه توسعه هیجان‌انگیز برای آوردن T50 به معالجه پزشکان در سراسر جهان برای بهبود مراقبت از بیمار مؤثر است.»