تولید عایق نانویی با ۶۰ درصد صرفه‌جویی انرژی در موتورخانه ساختمان

شرکت سازه پایدار الهیه موفق به تولید عایق نانویی شده است که در صورت استفاده در موتورخانه ساختمان، ۶۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به دنبال دارد. این عایق در بخش‌های مختلف ساختمانی و صنعتی قابل استفاده است.

محصول عایق صوتی و حرارتی نانوکامپوزیت الاستومری بر پایه پلیمرهای اکریلو نیتریل بوتادین رابر/پلی وینیل کلراید (NBR/PVC) یک عایق الاستومری فوم مانند است که محصول تولیدی شرکت سازه پایدار الهیه (گروه صنعتی لینکران) بوده و با استفاده از فناوری نانو بهبود خواص قابل توجهی پیدا کرده است. این عایق از جمله عایق‌های بسیار پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شود که در بخش‌های تاسیساتی و صنعتی ساختمان‌ها و کارخانه‌ها مانند هتل‌ها، برج‌ها، بیمارستان‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها قابل استفاده است، زیرا افزودن نانوذرات منجر به بهبود خواص مکانیکی آن می‌‌شود. این عایق‌ها در انواع اشکال مختلف عایق پتویی (صفحه‌ای) و عایق لوله‌ای تولید می‌شود.

استفاده از این عایق‌های صوتی و حرارتی در موتورخانه ساختمان‌ها می‌تواند تا حد زیادی (حدود ۶۰ درصد) در بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت مفید باشد. از آنجا که این عایق‌ها دارای ساختاری سلول بسته هستند، انتخاب بسیار مناسبی برای عایق‌کاری لوله‌های سرمایشی و گرمایشی، کانال‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع، دستگاه‌های تاسیساتی و مخازن هستند. این عایق‌های نانوکامپوزیتی ضریب هدایت حراراتی بسیار پایین‌تری نسبت به رقبای خود مانند سنگ شیشه و پشم شیشه دارند. علاوه بر آن مقاومت بسیار خوب در برابر جذب و نفوذ بخار آب این عایق‌ها سبب شده است که عایق هم طول عمر بالایی داشته باشد و هم محیطی که عایق‌کاری می‌شود عمر بسیار بالاتری پیدا کند.

از دیگر خواصی که این عایق‌های نانوکامپوزیتی دارند، می‌توان به خاصیت میکروب‌کشی این محصول در محیط‌هایی که رطوبت و اختلاف دمای شدید بین محیط داخل با محیط بیرون دارد، اشاره کرد. همچنین این محصول با دارا بودن خاصیت آنتی‌باکتریال برای استفاده در مکان‌های بهداشتی، کانال‌های آب و هوا، خنک سازها و یا محل‌های مستعد برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

آزمون‌های استاندارد صورت گرفته روی عایق‌های فومی نانوکامپوزیت الاستومری سلول بسته (حاوی نانوذرات) تولیدی گروه صنعتی لینکران در مقایسه با عایق‌های الاستومری سلول بسته ساده (بدون نانوذرات) نشان می‌دهد که سطح عایق نانوکامپوزیتی محیط مناسبی جهت رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها نیست که علت آن ناشی از داشتن خاصیت آنتی‌باکتریال برای محصول نانویی است؛ همچنین ضریب هدایت حرارتی این عایق نانوکامپوزیتی حدود W/m.K0368/0K=  است که در مقایسه با عایق‌های پشم شیشه و پشم سنگ کم‌تر بوده لذا عایق بهتری است.

همچنین عایق فومی الاستومری سلول بسته دارای ضریب مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ بخار آب ۷۰۰۰ ≥ µ می‌باشد که مقدار بسیار بالاتری نسبت به عایق‌های پشم معدنی می‌باشد لذا در مبحث ممانعت از خوردگی سطح فلز عایق‌کاری شده جذابیت بیشتری دارد. بازار این محصول روز به روز در حال رشد و توسعه می‌باشد و به احتمال زیاد در چند سال آینده جای خودش را در بازار ایران باز کند.