ساخت تراشه گرافنی برای تسریع تحلیل داده‌های زیستی

شرکت کریسپر کیوسی (CRISPR QC) در حال توسعه پلتفرم الکترونیکی برای اندازه‌گیری عملکرد ویرایش ژن است.

کریسپر کیوسی با ۱٫۶ میلیون دلار بودجه بذر که اخیراً به ترازنامه خود اضافه شده است، در حال توسعه تجاری پلتفرم تجزیه و تحلیل داده‌های خود برای ویرایش ژن است.

این استارتاپ مستقر در سن دیگو در حال حاضر یک روش آزمایشگاهی مبتنی بر CRISPR را به‌عنوان خدماتی برای کمک به مشتریان در مورد عملکرد آزمایش‌های ویرایش ژن خود ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین امیدوار است که فناوری خود را در یک پلت‌فرم استاندارد که می‌تواند در آزمایشگاه‌ها مستقر شود تا به محققان کمک کند تا آزمایش‌های خود را بهینه کنند، توسعه دهد.

به گفته راس بوندی از مدیران این شرکت، هسته اصلی این شرکت فناوری به نام CRISPR-Chip است، یک زیست‌حسگر مبتنی بر CRISPR-CAS9 که توسط بنیان‌گذار شرکت کیانا آران اختراع شده است که قادر به اندازه‌گیری مستقیم فعالیت CRISPR است.

فناوری CRISPR-CHIP توانایی هدف‌گیری ژن CAS9 را با یک RNA راهنمای خاص و با یک ترانزیستور اثر میدان گرافنی ترکیب می‌کند تا اهداف DNA را بدون نیاز به تقویت، برچسب زدن یا ابزارهای نوری تشخیص دهد.

بوندی گفت: «این فناوری به ما اجازه می‌دهد تا بیوشیمی را با برخی از تجزیه و تحلیل‌های بسیار پیچیده‌تر که از صنعت نیمه‌هادی به‌دست می‌آید، ترکیب کنیم. در نتیجه، ما در واقع می‌توانیم نحوه عملکرد مولکول‌ها بر روی DNA را ببینیم.»

قبل از راه‌اندازی کریسپر کیوسی در اواخر سال ۲۰۲۱، بوندی به‌عنوان مدیرعامل و مؤسس Cardea Bio، شرکتی مستقر در سن دیگو، که در حال تجار‌سازی فناوری CRISPR-CHIP در تراشه‌های واحد پردازش بیوسژین (BPU) است، فعالیت می‌کرد.

بوندی می‌گوید: «شرکت کریسپر کیوسی مجوز انحصاری از Ceardea Bio را در فضای ویرایش ژن به دست آورده است تا CRISPR-CHIP را به محصولاتی تبدیل کند که می‌تواند عملکرد CRISPR-CAS را اندازه‌گیری کند.

CRISPR-CHIP از یک سطح گرافن عامل‌دار با اسید پیرنبوتیریک (PBA) بهره‌ می‌برد، که می‌تواند به‌طور الکترواستاتیک با گرافن برهمکنش داشته باشد و با پروتئین CAS در ارتباط باشد.»

از آنجا که مولکول‌ها در نزدیکی سطح گرافن به این ساختار متصل می‌شوند، جریان بین الکترودهای تخلیه و منبع تغییر می‌کند و سیگنال ایجاد می‌کند که از میزان پایه منحرف می‌شود. معرف‌های اضافی مانند DNA یا اجزای واکنش، همچنین می‌توانند برای اندازه‌گیری برهمکنش یا واکنش‌ها اضافه شوند.

بوندی خاطرنشان کرد: «یکی از فواید فناوری ما این است که حسگرها همه الکترونیکی هستند و هیچ بخش اپتیک و میکروسیالی وجود ندارد.»

باندی گفت، در حالی که فناوری CRISPR-Chip شیمی آگنوستیک است، تراشه‌های BPU در حال حاضر برای اندازه‌گیری شرایطی واحد در یک زمان طراحی شده‌اند. با این حال، وی گفت که “تقویت چند برابر قابلیت تراشه کاملاً امکان‌پذیر است.

در حال حاضر، کریسپر کیوسی به‌عنوان یک سرویس، فناوری CRISPR-Chip را به مشتریان ارائه می‌دهد، که در یک گردش کار کاملاً خودکار انجام می‌شود.

باندی گفت بسته به آنالیت، این روش می‌تواند بین دو تا هفت ساعت به علاوه چند ساعت هم برای آماده‌سازی معرف طول بکشد‌. وی خاطرنشان کرد: «تجزیه و تحلیل داده‌ها در حال حاضر آهسته‌ترین بخش از گردش کار فناوری است و این شرکت در تلاش است تا سرعت تجزیه و تحلیل‌ها را افزایش دهد.»

این شرکت که در حال حاضر شش کارمند دارد، قصد دارد نیروی کار خود را گسترش دهد.