شرکت نانوحباب انرژی: بهره‌وری را در کشاورزی تا ۲۰ درصد افزایش دادیم

مدیرعامل شرکت نانوحباب انرژی از توانایی افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی تا ۲۰ درصد با استفاده از دستگاه نانوحباب‌ساز خبر داد. کاهش ۵۰ درصدی در مصرف انرژی در تصفیه‌خانه‌ها و کاهش ۳۰ درصدی در سرمایه‌گذاری اولیه تصفیه خانه آب و فاضلاب از دیگر مزیت‌های فناوری نانوحباب است.

عارف دادگستر، مدیرعامل شرکت نانوحباب انرژی می‌گوید: «وجه تمایز فناوری که ما توسعه دادیم این است که بهره‌وری و کارایی را سیستم‌های مختلف افزایش می‌دهد. این فناوری می‌تواند بهره‌وری را در صنایع مختلفی نظیر کشاورزی، آب، نفت و گاز، شیلات و صنایع غذایی افزایش دهد که این کار با بهبود بهره‌وری اختلاط آب و مایعات انجام می‌شود.»

وی افزود: «دستگاهی که ما ساختیم به سامانه‌های نانوحباب‌ساز شهرت دارد که در صنایع مختلف اثرات زیادی دارد. تعریف استاندارد ما برای نانوحباب این است که حباب‌ها زیر ۲۰۰ نانومتر باشند. این دستگاه می‌تواند به صورت کنترل‌شده حباب‌های نانومتری را تولید کند.»

عارف دادگستر گفت: «ما جزء معدود شرکت‌هایی هستیم که تسلط کامل روی ابعاد حباب‌های تولید شده داریم. ویژگی‌های نانوحباب‌ها می‌توانند تحت تاثیر اندازه آن‌ها باشند در نتیجه کنترل ابعاد اهمیت زیادی دارد. ما این امکان را داریم که نانوحباب را براساس نیاز هر صنعت تولید کنیم تا بتوان از نانوحباب در همان صنعت استفاده کرد.»

مدیرعامل شرکت نانوحباب انرژی می‌گوید :«اختلاط گاز در مایع یکی از چالش‌های بزرگ صنعت است، اگر بتوان گاز را در یک مایع نگه داشت، می‌توان از ویژگی‌های جالب توجه آن مایع در صنعت استفاده کرد. زمانی که اندازه حباب‌ها به صد نانومتر برسد، این حباب‌ها از آب خارج نمی‌شوند و در نتیجه گاز در مایع می‌ماند و به شکل ایده‌آل گاز در مایع پخش می‌شود. این ویژگی مزیت‌های جالب توجهی ایجاد می‌کند. برای مثال در حوزه تصفیه آب و فاضلاب بخشی به‌نام هوادهی وجود دارد که کار آن تامین اکسیژن لازم برای میکرواورگانیسم‌های تصفیه کننده آب است. تجهیزات فعلی که استفاده می‌شود وارداتی است و مشکلاتی نظیر تامین قطعات و دریافت خدمات برای شرکت‌های آب و فاضلاب وجود دارد. خوشبختانه با حمایت‌هایی که از این فناوری صورت گرفت، این دستگاه در تصفیه‌خانه قیطریه نصب و راه‌اندازی شد و نتایج جالب توجهی به دست آمد. در حال حاضر از این سامانه در بخش تصفیه‌خانه‌های مختلف استفاده می‌شود. از دیگر مزیت‌های این فناوری می‌توان به کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌های اولیه را تا ۳۰ درصد اشاره کرد. همچنین هزینه‌های بهره‌برداری را تا ۶۰ درصد کاهش دادیم و مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش دادیم. از دیگر مزیت‌های این فناوری، امکان تولید در ظرفیت‌های بزرگ صنعتی است.»

وی در پایان گفت که استفاده از دستگاه نانوحباب‌ساز می‌تواند تا ۲۰ درصد افزایش بهره‌وری را در تولید محصولات کشاورزی به دنبال داشته باشد.