همکاری مشترک صنعتی برای توسعه سریع بتن‌هایی که با گرافن تقویت شده است

مرکز تحقیقات و توسعه مهندسی بریتانیا (NERD) همکاری راهبردی با شرکت بلک سوان گرافن (Black Swan Graphene Inc) و ARUP برای توسعه بتن تقویت شده با گرافن آغاز کرده است.

این بتن می‌تواند با استفاده از حدود ۳۰ ٪ بتن کمتر، ردپای کربن یک پروژه را کاهش دهد در حالی که استحکام فشاری، کششی و خمشی در مقایسه با مخلوط‌های سنتی افزایش قابل توجهی یافته است. همچنین از مزایای دیگر می‌توان به زمان پخت سریع‌تر، نفوذپذیری پایین‌تر در برابر آب و نمک و ترک خوردگی کمتر اشاره کرد.

بتن یکی از پرمصرف ترین مواد روی زمین است و مسئول مستقیم بیش از ۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. این بتن تقویت‌شده با گرافن انتشار دی‌اکسیدکربن را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، هزینه‌های کلی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد، به طور کلی استفاده از آرماتور میلگرد را حذف می‌کند و عمدتاً به دلیل مقاومت در برابر نفوذ آب، ماندگاری طولانی‌تری به بتن می‌دهد. بتن تقویت‌شده با گرافن در حال حاضر در برنامه‌های مهندسی راه‌آهن، هوایی، جاده‌ای، دریایی، مسکونی، تجاری و مهندسی عمران در سراسر بریتانیا آزمایش می‌شود.

این بتن نانویی توسط مرکز تحقیقات و توسعه مهندسی بریتانیا و مرکز نوآوری مهندسی گرافن دانشگاه منچستر (GEIC) ساخته شده است. در دسامبر سال ۲۰۲۲ NERD اعلام کرد که ۸ میلیون پوند بودجه بذر برای این پروژه از شرکت سرمایه گذاری سرمایه گذاری LocalBlobe دریافت کرده است.

NERD با پروژه‌های مختلفی از جمله فرودگاه های هیترو و منچستر، شبکه راه آهن، بزرگراه‌های ملی و اداره تخلیه هسته‌ای کار می‌کند. پیش بینی می‌شودکه سه سال طول بکشد تا این بتن به سمت تجاری‌سازی کامل در صنعت ساخت و ساز برسد.

در این فناوری، بتن با حالت سیال، از طریق واکنش‌های شیمیایی معروف به هیدراتاسیون و ژل شدن به شکل جامد خود در می‌آید، جایی که آب و سیمان با هم واکنش داده و خمیری تشکیل می‌دهند که با گذشت زمان خشک و سفت می‌شود. گرافن به‌عنوان یک تکیه گاه مکانیکی و به‌عنوان یک سطح کاتالیزور برای واکنش هیدراتاسیون اولیه، باعث ایجاد اتصال بهتر در مقیاس میکروسکوپی و بهبود دوام و مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. نکته اساسی این است که می‌توان از این بتن مانند بتن استاندارد استفاده کرد.