هند به دنبال جایگزینی نانواوره به جای اوره در بخش کشاورزی است

آرون سینگال ، دبیر اتحادیه کود هند گفت: «تا سال ۲۰۲۵، با تولید ۱۷۰ میلیون بطری نانو اوره، حدود ۱۵۰۰۰-۲۰۰۰۰ پوند در واردات اوره صرفه‌جویی می‌شود.»

این مرکز در تلاش است تا با جایگزینی کودهای رایج با کودهای تولید شده نانو اوره در داخل هند تا سال ۲۰۲۵، وابستگی به اوره وارداتی را کاهش دهد. به عنوان بخشی از این طرح، حدود ۸٫۵ میلیون تن اوره با ۱۷۰ میلیون بطری نانو اوره جایگزین می‌شود.

دبیر اتحادیه کود هند افزود: «دستیابی به جایگزینی ۱۰۰ ٪ اوره با نانو اوره تا سال ۲۰۲۵ ممکن است امکان‌پذیر نباشد زیرا کشاورزان محدودیت‌های خود را دارند. با این حال، ما مطمئن هستیم که ۲۵ ٪ جایگزینی در زمان تعیین شده انجام می‌شود. این یعنی صرفه‌جویی در حدود ۱۵۰۰۰-۲۰۰۰۰ پوند در واردات سالانه.»

در صورت دستیابی به ۲۵ ٪ جایگزینی، تولید اوره محلی بومی حاوی نانوذرات اوره یا نانو اوره تا سال ۲۰۲۵ پنج میلیون تن خواهد بود. نوامبر گذشته، مانسوخ مانداوییا وزیر کود هند گفت که پنج کارخانه برای تولید هر سال ۶٫۵ میلیون تن اوره مأمور می‌شوند.

هند وارد کننده برتر مواد مغذی محصول، در حال حاضر ۳۰ ٪ از تقاضا برای اوره را از طریق واردات از کشورهایی مانند عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برآورده می‌کند.

هند ، سومین اقتصاد بزرگ آسیا، برای تغذیه بخش عظیم کشاورزی خود که حدود ۶۰ ٪ از نیروی کار کشور را استخدام می‌کند، به مواد مغذی زراعی نیاز دارد و ۱۵ ٪ از نزدیک به ۳ تریلیون دلار اقتصاد را به خود اختصاص می‌دهد. اوره حدود ۷۰ ٪ از یارانه کلی کود هند را تشکیل می‌دهد.

اندازه یک نانوذرات اوره در این محصول ۳۰ نانومتر است و در مقایسه با اوره معمولی و گرانولی، ۱۰۰۰۰ برابر مساحت سطحی بالاتر دارد. با توجه به اندازه بسیار کوچک و خواص سطحی نانواوره، هنگام استفاده در گیاهان، با کارایی بالا جذب گیاه می‌شود. این نانوذرات پس از نفوذ، به قسمت‌هایی از گیاه که در آن نیتروژن مورد نیاز است می‌رسند و مواد مغذی را به‌صورت کنترل شده آزاد می‌کنند. آزمایش‌های کارآیی انجام شده روی بیش از ۴۰ محصول در بیش از ۱۱۰۰۰ مکان نشان می‌دهد که نانواوره بهره‌وری محصول را افزایش می‌دهد و می‌تواند نیاز اوره معمولی را ۵۰ درصد کاهش دهد. علاوه‌بر این، استفاده از نانو اوره (مایع) باعث بهبود عملکرد، زیست توده، سلامت خاک و کیفیت تغذیه‌ای محصول می‌شود.