برای جوشکاری چه محصولات نانویی داریم؟

سیم جوش توپودری، الکترود جوشکاری، سره الکترود جوش نقطه‌ای و نازل جوشکاری زیرپودری از جمله محصولات نانویی هستند که در کشور تولید می‌شوند. این محصولات توسط شرکت‌های درسان سیم صنعت یزد، توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد و آرتاش کامپوزیت تولید می‌شوند.

نیاز گسترده صنایع بزرگ و کارخانجات مختلف در زمینه تعمیر و نگهداری، سیم جوش‌های توپودری را به یک گزینه ایده‌آل برای جوشکاری تبدیل کرده است. سیم جوش توپودری شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد، در واقع یک غلاف استوانه‌ای فلزی و پیوسته با قطرهای مختلف است که داخل آن با عناصر آلیاژی مختلف و پودر فلاکس محافظ پر شده است. با استفاده از سیم‌جوش‌های توپودری می‌توان به طیف وسیعی از ترکیب‌های شیمیایی و ویژگی‌های متالورژیکی دست یافت. این سیم جوش‌ها، از طریق روش معمول جوشکاری (جوش CO2 یا همان MIG/MAG) بر روی قطعات صنعتی تحت سایش اعمال می‌شوند و ضمن تشکیل جوش، با ایجاد یک پوشش بر روی سطح، از سایش قطعات جلوگیری نموده و با افزایش طول عمر آن‌ها، موجب کاهش هزینه تعمیر و تعویض قطعات دستگاه‌ها می‌شوند. سیم جوش توپودری ایجادکننده سخت پوش، حاوی رسوبات نانومتری بوده و بسته به نوع، جهت کاربرد تا دمای ۳۰۰ و۵۰۰°C استفاده می‌شوند. این محصول، در صنایعی مانند تولید سیمان خاکستری و سفید، فولاد و گندله‌سازی، معدن، حفاری، راه‌سازی، کاشی و سرامیک، سیلیس‌کوبی، نئوپان و ام‌دی‌اف و آجر، سفال و نسوز کاربرد دارد.

الکترود جوشکاری درسان سیم صنعت یزد حاوی نانوذرات با پوشش قلیایی مقاوم در برابر جذب رطوبت تولید و با کیفیت برتر به بازار عرضه شده است. به کمک فناوری نانو جذب هیدروژنی از این طریق در الکترودها و هنگام جوشکاری، صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل از ایجاد عیوبی مانند ترک هیدروژنی در جوش جلوگیری می‌شود. ترک هیدروژنی، کیفیت ناحیه جوشکاری‌شده را به‌شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. الکترودهای جوشکاری نانویی این مشکل را حل کرده‌اند.

سره الکترود جوش نقطه‌ای شرکت آرتاش کامپوزیت متشکل از آلیاژ مس و نانوذراتی با ابعادی کوچک تر از ۱۵ نانومتر است که به طور یکنواخت در زمینه فلز مس پراکنده شده است. نانوذرات مورد استفاده در حالی باعث استحکام مس می‌شوند که در کاهش هدایت حرارتی و الکتریکی مس، کمترین تاثیر را دارند.