مصرف فلزات کمیاب و گران‌بها برای تولید هیدروژن کاهش می‌یابد

شرکت اسمولتک نانوتک (Smoltek Nanotech Holding) نتایج تست‌های خود را روی ماده تولیدکننده هیدروژن منتشر کرد، ماده‌ای که با استفاده از نانوذرات، میزان مصرف ایریدیم را کم می‌کند.

اسمولتک نانوتک نتایج بسیار موفق آزمایش مواد سلولی این شرکت برای الکترولیزرها را اعلام کرد. نمونه اولیه ساخته شده با تنها ۰٫۵ میلی‌گرم ایریدیم در هر سانتی متر مربع می‌تواند به اندازه یک ماده استاندارد با ۲٫۵ میلی گرم ایریدیم در هر سانتی متر مربع هیدروژن تولید کند. این پیشرفت به دلیل نانوساختار منحصر به فرد شرکت اسمولتک نانوتک است. علاوه بر این، تست‌های طول عمر نشان می‌دهد که می‌توان از این مواد در برابر خوردگی محافظت کرد. مرحله بعدی، آغاز کار برای تنظیم پارامترهای مختلف فنی برای بهبود بیشتر فناوری و رسیدن به هدف ۰٫۱ میلی‌گرم ایریدیم در هر سانتی‌متر مربع است.

در حوزه کسب و کار هیدروژن، اسمولتک نانوتک یک ماده سلولی برای الکترولیزرها (ECM) با حداقل مصرف ایریدیم که فلز گران‌بها و نادری است، ایجاد می‌کند. بنابراین الکترولیزرها بسیار ارزان‌تر می‌شوند. کاهش مصرف ایریدیم در هر الکترولیزر به تولید در مقیاس جهانی الکترولیزرهای غشای تبادل پروتون (PEM)، که برای تولید هیدروژن بدون سوخت فسیلی ضروری هستند، کمک می‌کند.

این فناوری توسط اسمولتک نانوتک و با همکاری یک تولیدکننده بزرگ صنعتی مواد ورودی برای الکترولیزرها توسعه داده شده است. این آزمایشات توسط یک موسسه برجسته فنی آلمانی انجام شده است.

نتایج این آزمایش‌ها اکنون تأیید شده است و آن‌ها نشان می‌دهند که تنها با ۰٫۵ میلی گرم ایریدیم در هر سانتی‌متر مربع، همان مقدار هیدروژن تولید می‌شود که یک سلول معمولی با ۲٫۵ میلی‌گرم ایریدیم در هر سانتی‌متر مربع قادر به تولید است.

الینور ارنبرگ از مدیران شرکت اسمولتک می‌گوید: «این نتیجه برای ما فوق‌العاده دلپذیر است. در حال حاضر، قیمت ایریدیم تا ۲ میلیون کرون در هر کیلوگرم است و انتظار می‌رود قبل از پایان دهه به رقم ۸-۱۰ میلیون در هر کیلوگرم افزایش یابد.»

فناوری تولید هیدروژن که اسمولتک اینوویشن روی آن تمرکز دارد غشای تبادل پروتون نامیده می‌شود، فرایندی که هیدروژن بسیار خالص تولید می‌کند و از این نظر دارای مزیت بزرگی است که می‌تواند دانسیته جریان بالاتر و بارهای متغیر بیشتری را نسبت به سلول‌های الکترولیز قلیایی ایجاد کند. کیفیت منحصر به فرد مفهوم فناوری اسمولتک اینوویشن این است که نانوذرات کاتالیزوری نظیر نانوذرات پلاتین یا اکسید ایریدیم را می‌توان روی یک داربست نانوساختار بهینه در سلول الکترولیز قرار داد، که امکان حمل و نقل بیشتر و بهتر محصولات را به وجود می‌آورد.