عرضه محصولی که خوردگی در صنعت را به شدت کم می‌کند

شرکت زنتک (Zentek) فناوری موسوم به ™ ZenARMOR را توسعه داده است که پوششی برای محافظت در برابر خوردگی بوده که در آن از اکسید گرافن عامل‌دار استفاده شده است.

خوردگی یک موضوع پرهزینه است که بسیاری از صنایع از جمله زیرساخت‌های دریایی و پل‌ها، ساختمان‌ها و خطوط لوله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هزینه‌های مربوط به خوردگی بالغ بر ۴۵۲ میلیارد دلار در سال در آمریکا است. فناوری حفاظت در برابر خوردگی می‌تواند به مبارزه با این مشکل کمک کند و توانایی افزایش عمر زیرساخت‌ها و تجهیزات موجود را دارد.

طی دو سال گذشته، شرکت زنتک فناوری ™ ZenARMOR را توسعه داده است که عملکرد برتر، خواص خودترمیمی و یک مزیت بالقوه زیست محیطی را برای صنایع به دنبال دارد.

گرگ فنتون، مدیرعامل زنتک، گفت: «با ™ ZenARMOR، تیم ما یک فناوری مبتنی بر نانومواد توسعه داده است که پتانسیل افزایش بیشتر بازگشت سرمایه را نه تنها با بهبود عملکرد راه‌حل‌های حفاظت در برابر خوردگی موجود، بلکه انجام این کار به روشی که اثرات زیست محیطی را کاهش می‌دهد دارد.»

زنتک با همکاری کوانتوم کیمیکال (Quantum Chemical)، این نانوپوشش را در یک سیستم اپوکسی پس از آزمایش اسپری نمک ASTM B-117 آزمایش کرده است. با افزودن دوز بسیار کم ™ ZenARMOR، آزمایش مقاومت در برابر خوردگی عالی را بدون تاول یا هرگونه نشانه خوردگی بعد از ۱۵۰۰ ساعت نشان داد. همان اپوکسی در حالی که فاقد این نانوپوشش بوده بعد از هزار ساعت قرار گرفتن در معرض محلول نمکی شروع به تخریب کرده است.

در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار، فناوری حفاظت در برابر خوردگی زنتک از مواد فعال کمتری تشکیل شده است که مدیریت این شرکت معتقد است می‌تواند مزایای زیست محیطی قابل توجهی داشته باشد.

تونی لاگرانژ، بنیان‌گذار و مالک کوانتوم کیمیکال اظهار داشت: «نتایج اولیه ™ ZenARMOR پس از ۱۵۰۰ ساعت آزمایش اسپری نمک قابل توجه است. خوردگی یک مشکل مهم است و ما هیجان زده هستیم که بخشی از استراتژی تست و بهینه سازی زنتک برای چالش ISC باشیم و به حل این مشکل خوردگی جهانی کمک کنیم. ما همچنین در توسعه محصولات حوزه پوشش و رنگ پیشرو هستیم. ما تجهیزات زیرساخت تست داخلی قابل توجهی برای بهینه سازی پوشش‌ها داریم. ما در موقعیت خوبی هستیم تا با زنتک در زمینه فناوری‌های پوشش خوردگی کار کنیم.»

زنتک یک پتنت موقت برای فناوری حفاظت از خوردگی ZenARMOR در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا ثبت کرده است.