دو دانشجو کانادایی، از یک ایده نانویی، به شرکتی تاثیرگذار رسیدند

دو دانشجوی کانادایی با تمرکز روی ایده ساخت پوشش نانویی به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی شیشه جلو خودرو، شرکتی را تاسیس کردند که امروز محصولات خود را به ۵۷ کشور صادر می‌کند.

زمانی که شما محصولی ساخته‌اید که هم یک مشکل صنعتی را حل کرده و هم در بازار بدون رقیب و منحصر به فرد است، آن لحظه‌ برای شما به عنوان کارآفرین بسیار جذاب است. این شرایط برای دو محقق حوزه فناوری نانو، خانجان دسای و چونگ شن اتفاق افتاد، زمانی که آن‌ها در حال مقابله با چالش یخ زدگی شیشه‌های جلو خودرو بودند.

با توسعه این فناوری، اعتماد به نفس آن‌ها افزایش یافت، به طوری که خیلی از کارهای دیگر این دو دانشجو به حاشیه رفت. دسایی پیشنهاد شغلی فیس بوک را رد کرد، شن مقطع کارشناسی ارشد را رها کرد، و این زوج تمام وقت خود را وقف سرمایه‌گذاری برای تحقق محصول ExoShield کردند. دسای می‌گوید: «پس از انجام تحقیقات کافی در بازار متوجه شدم که این موضوع پتانسیل بالایی دارد، بنابراین تصمیم گرفتیم که این کار را با راه‌اندازی یک شرکت ادامه دهیم. امروزه، شرکت الچمی (Alchemy) با استخدام ۲۵ نفر رشد کرده است و ۵۰۰ نفر در ۵۷ کشور محصول آن‌ها را به فروش می‌رسانند. آن‌ها حتی در حال کار بر روی حوزه‌های کاربردی جدید برای ارتش کانادا هستند.

دانشگاه واترلو در تمام طول مسیر با شرکت الچمی همراه بوده است. بنیان‌گذاران این شرکت کمک مالی دریافتند، که‌ به آن‌ها امکان خرید مواد برای ادامه فرآیند توسعه را می‌داد. هنگامی که شرکت شروع به رشد کرد، آن‌ها بودجه بیشتری از دانشگاه دریافت کردند (۶۰۰۰۰ دلار) و با موفقیت برای شتابدهنده تجاری معروف Y Combinator در کالیفرنیا درخواست دادند، که به آن‌ها اجازه داد حتی ارتباطات بیشتری برقرار کنند، اعتبار خود را نشان دهند و به بودجه بیشتری دسترسی پیدا کنند. با مبلغ ۱٫۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸، این تیم به فینال مسابقه نوآوری علمی در تورنتو راه یافت و محصول خود را به دومین مسابقه بین‌المللی نوآوری و کارآفرینی چین (شنژن) آورد.

هنگامی که این تیم با استفاده از اسپری مشکل یخ‌زدگی را حل کردند، متوجه شدند که محصول آن‌ها به راحتی از شیشه جلو جدا می‌شود و باید هر روز مجدداً استفاده شود. در نهایت، این دو محقق کارآفرین، به یک فیلم ضد خش (مانند محافظ صفحه نمایش برای گوشی‌های هوشمند) رسیدند. در همان زمان، آن‌ها متوجه شدند که می‌توانند یک مشکل جدید و حتی بزرگ‌تر را حل کنند: فیلمی که شیشه‌های جلو را محکم‌تر می‌کند.

این امر منجر به توسعه ExoShield شد که شیشه جلو را ۶ برابر محکم‌تر می‌کرد. ExoShield یک لایه‌ی بسیار نازک و شفاف است که روی شیشه‌ی جلو خودرو نصب می‌شود تا میزان مقاومت شیشه را افزایش دهد. نتایج نشان داده که استفاده از این سیستم موجب می‌شود تا مقاومت شیشه ۶ برابر استاندارد شود و همچنین ۹۹٫۹ درصد از پرتوهای خطرناک فرابنفش را جذب کند.

در حال حاضر آن‌ها در حال کار بر روی نسخه بعدی ExoShield هستند در حالی که خط تولید خود را برای استفاده در محصولات جیپ و فورد راه‌اندازی کرده‌اند.

یکی از گام‌های هیجان‌انگیز بعدی شرکت الچمی، مشارکت با نیروهای مسلح کانادا برای ساخت فیلمی برای لباس‌ها و سپرهایی است که به فرار از نظارت پهپادهای دشمن کمک می‌کند. این شرکت پوششی ایجاد کرده که روی پارچه تعبیه می‌شود و فناوری‌های استتار موجود را تقویت می‌کند تا سربازان بتوانند با محیط اطراف ترکیب شوند و از شناسایی آن‌ها جلوگیری شود.