مخازن سوخت هیدروژن در خودروها توسط فورد سبک‌تر و مقاوم‌تر می‌شوند

شرکت هایدال (Haydale) اعلام کرد در توسعه خودروهای الکتریکی هیدروژنی پیل سوختی (FCHEV) شرکت ویریتک (Viritech) مشارکت خواهد کرد. این دو شرکت قرار است با همکاری شرکت فورد (Ford) روی راه‌حل‌های ذخیره‌سازی و انتقال هیدروژن برای صنعت خودرو کار کنند.

ویریتک توسعه‌دهنده راه‌حل‌های نیروی محرکه هیدروژنی با کارایی بالا برای صنعت خودرو، نقش مهمی در پروژه E-Transit پیل سوختی هیدروژنی شرکت فورد موتور ایفا کرده است و هایدال توسعه مواد و رزین‌های کاربردی جدید برای مخازن تحت فشار هیدروژن نوع V را به عهده خواهد گرفت که از سیستم یکپارچه اختصاصی Graph-Pro™ ویرتیک پشتیبانی خواهد کرد.

اگرچه هنوز مخازن تحت فشار هیدروژن نوع V به صورت تجاری در دسترس نیستند، اما چشم‌انداز کاهش وزن قابل توجهی را با حذف نیاز به یک لایه داخلی دارد، لایه‌ای که در حال حاضر در مخازن تحت فشار کامپوزیتی برای عمل به عنوان یک مانع نفوذ ناپذیر مورد نیاز است. مواد فیبر کربن پیشرفته هایدال که با گرافن تقویت شده است، ساخت مخازن تحت فشار غیرقابل نفوذ را امکان‌پذیر می‌کند.

پروژه FCVGEN2.0 که به فورد اعطا شده است به دنبال طراحی، توسعه و ساخت ناوگانی متشکل از هشت ون ترانزیت با سلول سوختی هیدروژنی است. این پروژه توسط The Advanced Propulsion Center (APC) با ۸ میلیون پوند توسط دولت تامین مالی می‌شود.

مخازن سوخت شرکت ویریتک مستلزم تهیه مواد و رزین‌های جدید است تا بتواند کاهش قابل توجه در وزن و برطرف کردن نیاز به یک آستر داخلی را فراهم کند، چیزی که در حال حاضر در مخازن تحت فشار کامپوزیتی مورد نیاز است تا به‌عنوان یک سد غیرقابل نفوذ عمل کنند. در عوض، مواد الیاف کربنی بهبود یافته با گرافن، امکان ساخت مخازن تحت فشار غیرقابل نفوذ را فراهم می‌کند.

کیت برادبنت، مدیرعامل هایدال، اظهار داشت: «هایدال خوشحال است که ویریتک یکی از شرکای این پروژه تحقیقاتی است و ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود برای توسعه مواد جدید برای مخازن تحت فشار نوع V هستیم. این مشارکت در آوردن راه‌حل‌های ذخیره‌سازی توسعه یافته و پیشرو در صنعت بریتانیا به بازار خودرو نقش مهمی ایفا خواهد کرد.»

تیموتی لیونز، مدیرعامل ویریتک اظهار داشت: «این یک فرصت بزرگ است و ویریتک هیجان‌زده است که با هایدال در مرحله بعدی توسعه فناوری هیدروژن کار می‌کند. FCHEVها نقشی حیاتی در کربن‌زدایی خودروهای تجاری ایفا خواهند کرد و به این ترتیب، مشارکتی حیاتی در بخش حمل و نقل پایدار خواهند داشت.»