فروش فناوری پوشش یخ‌گریز نانویی برای استفاده در صنعت توربین بادی

شرکت زنتک اعلام کرد که پوشش یخ‌گریز این شرکت قرار است در توربین‌های بادی استفاده شود. عملکرد این پوشش‌ها پیش از این توسط مراجع ذی‌صلاح کانادا مورد تایید قرار گرفته است.

زنتک (Zentek Ltd) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو در کانادا از همکاری با پترن انرژی (Pattern Energy) برای بهینه سازی، آزمایش و اعتبارسنجی پوشش یخ گریز این شرکت خبر داد که قرار است برای صنعت توربین بادی استفاده شود. این مشارکت از نظر مالی توسط شورای علوم طبیعی و شورای تحقیقات مهندسی پشتیبانی می‌شود.

پترن انرژی توربین پترن انرژی های بادی را توسعه داده و مورد بهره برداری قرار می‌دهد، به همین دلیل از کاهش کارایی و آسیب‌های احتمالی توربین بادی در اثر یخ‌زدگی مطلع است.

از این رو، به عنوان بخشی از این برنامه همکاری مشترک، شرکت زنتک موافقت کرده که اگر تقاضا برای این فناوری از عرضه فراتر رود، زنتک شرکت پترن انرژی را در اولویت خرید پوشش ضدیخ خود قرار دهد. زنتک همچنین موافقت کرده است که در صورت پشتیبانی از تحقیقات،۴۰ ٪ تخفیف به پترن انرژی برای خرید آنها اختصاص دهد.

فناوری گرافن می‌تواند نقش اساسی در تولید توربین بادی داشته باشد زیرا اجزای توربین می‌توانند قوی‌تر و با دوام‌تر تولید شوند و در نتیجه تولید انرژی کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر شود. ثبت پتنت فناوری پوشش Icephobic زنتک، در حال انجام است. این فناوری می‌تواند پهپادها و توربین‌ها را از یخ‌زدگی نجات دهد.

زنتک سال گذشته آزمایش فرسایش شن و ماسه روی پوشش‌های Icephobic را در شورای ملی تحقیقات (NRC) در اتاوا و آزمایش فرسایش بارانی را در آزمایشگاه بین‌المللی مواد ضد یخ (AMIL) در کبک با موفقیت به پایان رساند. این نتایج نشان می‌دهند که فناوری icephobic این شرکت در شرایط نامطلوب برای صنعت توربین‌های بادی و پهپاد بادوام است. آزمایش فرسایش شن و ماسه عملکرد متوسط ​​تا خوب را در سرعت بالای ۵۴۰ کیلومتر در ساعت نشان داد. آزمایش‌های پرواز در شرایط یخ‌زدگی در دنیای واقعی، عملکرد خوب پوشش زنتک را نشان داد، با نتایجی که نشان‌دهنده تاخیر در تجمع یخ (icephobicity) و چسبندگی کم به یخ تجمع‌یافته است. آزمایش فرسایش باران در AMIL عملکرد خوبی را در سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و ۳۲۰ کیلومتر در ساعت نشان داد.