استارت‌آپ ایسلندی به دنبال جایگزین آنتی‌بیوتیک با فناوری‌نانو است

مقاومت آنتی‌بیوتیکی در لیست تهدیدهایی است که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است و این امکان وجود دارد که در همه‌گیری بعدی مقاومت آنتی‌بیوتیکی مشکلاتی را برای جامعه جهانی ایجاد کند. براساس تخمین‌های ارائه شده، عفونت‌های ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی بیش از مالاریا و ایدز روی جامعه بشری تاثیرگذاشته و در سال حدود ۵ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشد.

به تازگی پروژه‌ای با بودجه اتحادیه اروپا، به رهبری شرکت آکتلیا فارماکیوتیکالز (Akthelia Pharmaceuticals) و دانشگاه ایسلند آغاز شده است که قصد دارد با همکاری هشت دانشگاه و مؤسسه دیگر و شش شرکت در سراسر اروپا، این چالش را برطرف کند.

هدف پروژه IN-ARMOR تولید نوع جدیدی از داروها با کمک فناوری‌نانو است که باعث تقویت پاسخ ایمنی بدن شده، که به‌عنوان “مصونیت ذاتی” تلقی می‌شود. این رویکرد به عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها ، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌پردازد.

IN-ARMOR به تحقیق و توسعه فناوری ایمنی ذاتی آکتلیا و پپتیدهای ضد میکروبی می‌پردازد. پپتیدهای ضدمیکروبی زنجیره‌های پروتئین کوتاه هستند که نقش مهمی در سیستم ایمنی پستانداران از جمله انسان دارند. کار این استارتاپ مبتنی بر تحقیقات دانشگاه ایسلند است که یکی از صاحبان این شرکت است.

این پروژه با استفاده از طراحی دارو به کمک کامپیوتر داروی جدید را توسعه می‌دهد. این پروژه از فناوری نانو برای هدف قرار دادن مناطق خاص در بدن با دارو داروها استفاده کرده و افزایش اثربخشی دارو و کاهش عوارض جانبی را دنبال خواهد کرد.

پس از اتمام پروژه، IN-ARMOR برای اعتبارسنجی وارد فاز بالینی می‌شود. این تیم امیدوار است که از این داروی جدید نه تنها در ترکیب با سایر آنتی‌بیوتیک‌ها بلکه به تنهایی نیز استفاده شود.

گوموندور هارفن گوموندسون از محققان این پروژه در دانشگاه ایسلند و مدیرعامل شرکت اکتلیا گفت: «با تمرکز بر تحریک دفاعی ذاتی بدن در برابر عفونت، می‌توانیم از استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های سنتی خودداری کنیم و درمان‌های جدید انقلابی را برای مقابله با باکتری‌های چند منظوره ایجاد کنیم. این فناوری می‌تواند زندگی بی‌شماری را در سراسر جهان نجات دهد.»

در صورت موفقیت، این پروژه می‌تواند ۱۰۷ میلیارد یورو بودجه توسعه آنتی‌بیوتیک را نجات دهد. علاوه بر این، این امر باعث کاهش بار بیماری در جهان می‌شود.