نسل جدید واکسن‌های mRNA تا سال ۲۰۲۴ به بیمارستان‌ها می‌رسند؟

شرکت اینووکس فارما (Invox Pharma) برای حمایت از توسعه و تولید واکسن‌های mRNA نسل جدید، در شرکت فیون تراپیوتیکس (Phion Therapeutics) سرمایه‌گذار می‌کند. فیون قصد دارد تا با استفاده از این بودجه، واکسن‌های mRNA را برای مقابله با سرطان و برخی ویروس‌ها تا سال ۲۰۲۴ به کلینیک‌ها برساند. فیون برای مقابله با ویروس پاپیلوما انسانی و سرطان تخمدان و پروستات واکسن‌هایی آماده کرده است.

اینووکس فارما دومین سرمایه‌گذاری خود را در فیون تراپیوتیکس انجام داده است. اینووکس فارما یکی از شرکت‌های بریتانیایی بوده که در ماه ژوئن سال جاری دومین سرمایه‌گذاری خود را در فیون به اتمام رساند که هدف از این کار توسعه بیشتر واکسن‌های پیام‌رسان نسل بعدی است.

این سرمایه‌گذاری از رشد پلت‌فرم اختصاصی RALA فیون تراپیوتیکس پشتیبانی می‌کند. یکی از اولین اولویت‌ها، پیشرفت PTX_V1، پروژه اصلی فیون تراپیوتیکس، و رسیدن به آزمایشات بالینی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ خواهد بود. PTX_V1 یک واکسن درمانی در کلاس اول برای درمان سرطان‌های مربوط به ویروس پاپیلوما انسانی است. این فناوری فیون تراپیوتیکس شامل واکسن‌های درمانی متمایز برای درمان سرطان تخمدان (PTX_V5) و پروستات (PTX_V3) است.

فیون تراپیوتیکس با پلت‌فرم RALA خود می‌تواند مولکول‌های آنیونی مانند mRNA و RNA را با پنهان‌سازی درون نانوساختارها در محل مورد نظر تحویل دهد. این ویژگی امکان تولید پاسخ سلول CD8+ T خاص آنتی‌ژن را فراهم می‌کند. مزیت این سیستم داروی مبتنی بر پپتید RALA در توالی ۳۰ آمینو اسید آن قرار دارد، که محموله آنیونی را با توجه به اندازه نانوذرات که برای ورود به سلول بسیار کارآمد هستند، متراکم می‌کند. در مقایسه با پلتفرم‌های تحویل واکسن mRNA سنتی، مزیت پلتفرم RALA شامل سهولت مقیاس پذیری و همچنین ثبات در دمای اتاق است.

هلن مک‌کارتی مدیرعامل شرکت فیون گفت: «در فیون تراپیوتیکس، مأموریت ما ارائه واکسن‌های نسل جدید برای بیماری‌های عفونی و آنکولوژی از طریق رهایش mRNA است. با پشتیبانی انجام شده توسط اینووکس فارما، ما قرار است توسعه واکسن PTX_V1 را تسریع کنیم تا در سال ۲۰۲۴ برای ورود به کلینیک‌ها آماده شویم. همچنین قرار است واکسن‌های mRNA درمانی و پیشگیرانه را توسعه دهیم. واکسن‌های mRNA این پتانسیل را دارند که مراقبت‌های بهداشتی را در سطح جهان تغییر دهند، و فیون تراپیوتیکس در صدر این تحول قرار خواهد گرفت که این کار توسط فناوری تحویل پلت‌فرم RALA امکان‌پذیر است.»