مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا به بانوی دانشمند تبریزی رسید

دکتر سودابه داوران که پیش از این به عنوان اولین زن در دنیا مدال علمی یونسکو در فناوری نانو را دریافت کرده بود در موفقیت جدید خود مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا را کسب کرد.

به تازگی خانم دکترسودابه داوران عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفقیت جدیدی را به نام خود رقم زده و توانسته است با طرح تحقیقاتی «نانو الیاف حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک و عصاره‌های گیاهی ضدمیکروبی برای درمان زخم‌های عفونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک» در جشنواره «Teknofest ۲۰۲۳» که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ در شهر استانبول ترکیه برگزار شد مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا را دریافت کند. قرار گرفتن در بین دانشمندان دو درصد برتر دنیا در چند سال متوالی نیز موفقیت دیگر این بانوی تلاشگر است.

وی درباره این پروژه می گوید: «از آنجایی که باکتری‌های عفونت زا به آنتی‌بیوتیک‌های نسل اول مقاوم هستند، گزینه‌های درمانی معمولاً با آنتی بیوتیک‌های نسل دوم یا سوم جایگزین شده‌اند که معمولاً بسیار گران‌تر هستند. بنابراین، عوامل ضدمیکروبی جایگزین برای توسعه و استفاده برای کنترل باکتری‌های مقاوم به چند دارو مورد نیاز است. برای رویارویی با این چالش، علاقه زیادی به یافتن ترکیبات ضدمیکروبی از عصاره گیاهان دارویی به عنوان یک رویکرد جایگزین وجود داشته است. از آنجایی که آنتی‌بیوتیک‌ها به تدریج توسط سویه‌های تولیدکننده عفونت مقاوم می شوند، در حال حاضر مردم به منابع طبیعی گسترده‌ای که عمدتاً گیاهان دارویی هستند متوسل می‌شوند اما ممکن است شامل حیوانات ومواد معدنی هم باشند. ما در این طرح، زخم پوش‌های نانوکامپوزیتی جدیدی حاوی داروی آنتی بیوتیک و عصاره های گیاهی را توسعه داده ایم که دارای خاصیت ضدمیکروبی قوی بوده و مقاومت دارویی پایینی را نشان می‌دهد.  نتایج حاصل از این طرح تحقیقی نشان می‌دهد عوامل زیست فعال طبیعی از جمله عصاره‌های گیاهی جایگزین معتبری برای همتایان سنتزی هستند وبرای درمان عفونت در انسان، مدیریت زخم، مهندسی بافت، صنایع غذایی، کشاورزی و دامپزشکی کاربرد دارند.  همچنین نتایج طرح تحقیقی ما نشان داده است امکان کپسوله کردن این ترکیبات طبیعی در نانوالیاف پلیمری با استفاده از تکنیک الکتروریسی و روش‌های مدرن فناوری نانو باعث ارتقای تولید داربست‌ها با فعالیت ضد میکروبی اصلاح شده می‌گردد. تحقیقات آینده در این زمینه با هدف ترکیب نتایج ذکر شده با پیشرفت‌های جدید در زمینه تولید نانوساختارهای ضد میکروبی، به ایجاد معماری‌های چند منظوره  می‌انجامد که می‌تواند از خواص هم افزایی گیاهان دارویی،  داروهای شیمیایی و داربست‌های نانوساختاربهره‌برداری کند.  این استراتژی می تواند یک رویکرد موثر برای مقابله با مسائل بهداشت عمومی جامعه باشد.»

این طرح در جشنواره Teknofest ۲۰۲۳  که در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در استانبول ترکیه برگزار شد ارائه گردید و مدال طلای آکادمی مخترعین اروپا را دریافت نمود.

جشنواره هوا و فضانوردی و فناوری « Teknofest » همه ساله با مشارکت بسیاری از سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که نقش مهمی در توسعه فناوری و اختراعات ایفا می‌کنند، برگزار می‌شود.

 امسال نیز هفتمین جشنواره «Teknofest» میزبان ۳۲ غرفه به نمایندگی از کشورهای مختلف جهان در ترکیه بود. این مسابقات با حمایت وزارت صنایع و تکنولوژی، سازمان ثبت اختراعات و وزارت دفاع این کشور  برگزار شد که بیش از ۳۰ کشور از جمله ایران، آلمان، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی، روسیه، چین، پرتغال و رومانی حضور داشتند و مخترعان ایرانی نتایج درخشانی در این جشنواره به خود اختصاص دادند.