جذب بودجه برای توسعه فناوری تولید آمونیاک به روشی سبزتر

استارت‌آپ نیوم (Nium) در بریتانیا که در حوزه فناوری‌نانو فعالیت دارد، به تازگی موفق به جذب ۳ میلیون دلار بودجه شده است. این استارت‌آپ قرار است از این بودجه برای تولید آمونیاک به روشی سبز استفاده کند تا هم تولید آمونیاک با قیمت پایین‌تر انجام شود و هم اثرات منفی زیست‌محیطی آن به حداقل برسد. ای‌جی‌فاندر از شرکت‌هایی است که در این سرمایه‌گذاری مشارکت داشته است.

حدود ۷۰‌٪ از کل آمونیاک تولید شده در جهان برای  تولید کود  استفاده می‌شود که این کار برای تهیه ۵۰ ٪ مواد غذایی جهان بسیار مهم است. لوئیس جنکینز، مدیرعامل و بنیان‌گذار نیوم، می گوید تولید آمونیاک در این حجم هزینه بالایی برای محیط زیست دارد.

تقریباً ۹۶ ٪ از تولید آمونیاک جهان به فرآیند هابر-بوته متکی است، واکنش شیمیایی که هیدروژن و نیتروژن را به آمونیاک تبدیل می‌کند. فرآیند هابر بسیار انرژی‌بر است و تقریباً ۲ ٪ از مصرف انرژی جهان را به خود اختصاص داده و سالانه حدود ۴۵۰ میلیون تن CO2 را وارد اتمسفر می‌کند، که بیش از هر واکنش شیمیایی دیگر است.

نیوم از جمله شرکت‌هایی است که امیدوارند تولید آمونیاک را پاک‌تر کنند. این شرکت می‌گوید تمایز اصلی کار آن‌ها سنتز آمونیاک با فشار کم است که می‌تواند آمونیاک را درصد بسیار کمی آلایندگی ارائه دهد.

جنکینز می گوید: «پتنت‌هایی را برای این فناوری ثبت کرده‌ایم که به شما امکان می دهد آمونیاک را با قیمت کم و اثرات منفی زیست‌محیطی ناچیز تولید کنید. ما می‌خواهیم به طور کلی روش هابر را از بین ببریم.»

نیوم در کمبریج تأسیس شد در ابتدا در مزارع شروع به کار کرد، جایی که امیدوار بود تولید آمونیاک را به صورت محلی در مزارع تولید کند. جنکینز می‌گوید: «اما وقتی سعی کردیم هیدروژن را به این مزارع برای تولید آمونیاک تحویل دهیم متوجه شدیم که این کار یک کابوس است.»

حمل و نقل هیدروژن نیاز به فشار بالا و ذخیره در دمای کرایوژنیک دارد. از طرف دیگر، فرآیند تولید، چگالی حجمی هیدروژن فشرده شده را سه برابر کرده و کمتر از یک پنجم هزینه حمل و نقل مربوط به این بخش می‌شود. چارچوب نظارتی نیز در اینجا بسیار سخت‌گیرانه است.

نیوم از راکتور تولید هیدروژن خود برای این کار استفاده کرد که قابل حمل بود می‌توانست در هر جا که لازم است مورد استفاده قرار گیرد، این کار هزینه حمل و نقل را به شدت کاهش داد.

جذب این بودجه جدید، به استارت‌آپ نیوم اجازه می‌دهد تا فناوری تولید آمونیاک خود را توسعه داده و به بلوغ برساند و در این میان دستگاه تولید هیدروژن به گونه‌ای اصلاح شود که قابلیت تولید انبوه داشته باشد. در این فناوری یک کمپرسور نیتروژن را از هوا می‌گیرد و با استفاده از انرژی خورشید و باد می‌توان آمونیاک را در راکتور سنتز کرد.