توسعه صنعتی باتری‌های لیتیم یون با افزایش ۵۰ درصدی چگالی انرژی

کریستیان جردان، مدیرعامل و بنیان‌گذار سیکونا باتری تکنولوژیز (Sicona Battery Technologies) از جذب ۲۲ میلیون دلار سرمایه توسط این شرکت خبر داد که قرار است برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در استرالیا و آمریکا استفاده شود.

این سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیون دلاری توسط Himadri Specialty Chemical Ltd، سرمایه‌گذار پیشرو استرالیایی سرمایه‌گذاری خطرپذیر Artesian، و Electrification & Decarbonization AIE LP، صندوقی که توسط Waratah Capital اداره می‌شود، رهبری شده است. البته شرکت‌های Riverstone Ventures، Chaos Ventures، Investible Climate Tech Fund LP و Club Investible نیز در این دور تامین مالی مشارکت کرده‌اند.

سیکونا باتری تکنولوژیز فناوری مواد باتری کم‌هزینه و مقیاس‌پذیر نسل بعدی را توسعه می‌دهد که در باتری‌های لیتیوم یون (Li-ion) استفاده می‌شود.

این شرکت در حال تجاری‌سازی دستاوردی است که توسط محققان دانشگاه ولونگونگ ارائه شده است. آنها شکل جدیدی از گرافن بسیار رسانا و قابل پردازش را توسعه داده‌اند.

فناوری آند کامپوزیت سیلیکونی سیکونا باتری تکنولوژیز ظرفیت قابل توجه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بالاتر از آندهای گرافیت معمولی را ارائه می‌دهد و مواد آند آنها می‌تواند بیش از ۵۰ درصد چگالی انرژی سلولی بالاتری نسبت به باتری‌های لیتیم یون فعلی ارائه دهند.

این شرکت که دفتر مرکزی و کارخانه آنها در ولونگونگ مستقر است، در حال پیشبرد مطالعات مهندسی و انتخاب مکان برای یک کارخانه تولید سیلیکون کربن است. کارخانه در مقیاس تجاری در جنوب شرقی آمریکا ساخته خواهد شد. وجوه جمع‌آوری شده در این دور ظرفیت رشد قابل توجهی را در آمریکا طی سال‌های ۲۰۲۳-۲۴ فراهم می‌کند، جایی که برآورد می‌شود تقاضا برای مواد آند تا سال ۲۰۳۰ از ۱۲۰۰ گیگاوات ساعت فراتر رود.

جردان گفت: «محصول اصلی سیکونا باتری تکنولوژیز یک فناوری نوآورانه آند باتری کامپوزیت سیلیکونی است که بیش از ۵۰ درصد چگالی انرژی باتری‌های لیتیم یون موجود را افزایش می‌دهد.»

سیکونا با استفاده از سیلیکون می‌تواند مواد آند سیلیکونی ارزان قیمت را در مقیاس بزرگ به صورت محلی در بازارهای اصلی عرضه کند.

پیش از این، محققان مرکز عالی علوم الکترومواد ولونگونگ و مرکز ساخت ملی استرالیا (ACES) و ANFF-Materials، به رهبری پروفسور دیوید افسر و پروفسور گوردون والاس، فرآیند پتنت‌شده و مقیاس‌پذیر تبدیل گرافیت به گرافن را توسعه داده‌اند. بیشتر روش‌های فعلی ساخت گرافن می‌تواند چند گرم گرافن در آزمایشگاه ایجاد کنند، اما این روش‌ها برای مقیاس‌های مربوط به صنعت بسیار گران هستند. این شکل از گرافن که قرار است شرکت سیکونا از آن استفاده کند، هم رسانا و هم قابل پردازش است. این ماده از نانو پلاکت تشکیل شده که دارای پتانسیل عالی به‌عنوان یک افزودنی کربنی با ارزش برای انواع دستگاه‌های الکتروشیمیایی است.