چند تجهیز همگن‌ساز ایرانی را می‌شناسید؟

بهین تأمین اهورا، توسعه فناوری مافوق صوت و فناوری ایرانیان پژوهش نصیر از جمله شرکت‌های ایرانی هستند که دستگاه همگن‌ساز تولید و به بازار عرضه کرده و برای این تجهیزات گواهی‌نانومقیاس دریافت کرده‌اند.

همگن‌سازی، آمیختن ترکیبات برای یکدست نمودن ذرات در دو ماده مرتبط به‌هم یا گروهی از مواد برای به دست آوردن سوسپانسیون یا امولسیون است. همگن کردن فرایندی برای دستیابی به یکنواختی اندازه ذرات یک محصول نیز است. در حوزه فناوری‌نانو همگن‌سازی یکی از فرآیندهای تولید نانوذرات است که به کمک آن، می‌توان به راحتی و با دقت بالا، نانوذرات هم‌شکل و همانند را به دست آورد.

دستگاه همگن‌ساز فراصوت بهین تامین اهورا در دو مدل مجزا، از امواج فراصوت برای امولسیون‌سازی، توزیع نانوذرات و تسریع واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کند. در این سیستم فرایند همگن کردن بر اساس پدیده کویتاسیون رخ می‌دهد؛ هنگامی که نوک پروب دستگاه التراسونیک در محلول غوطه‌ور می‌شود، امواج فراصوت حاصل از پروب، در محلول منتشر شده و باعث تشکیل حفره‌های بسیار ریز می‌شوند (پدیده کویتاسیون). حفره‌های ایجاد شده رشد کرده و با رسیدن به یک اندازه مشخص منفجر می‌‌شوند. با انفجار این حفره‌ها، جت‌های مایع با فشار زیاد و سرعت بالا به طور موضعی ایجاد می‌شوند. نتیجه این اغتشاشات و جریا‌ن‌های حاصل، از هم‌گسیختن ذرات آگلومر هشده و ایجاد برخوردهای شدید بین ذرات منفرد است.

همگن‌ساز فراصوت شرکت فناوری ایرانیان پژوهش نصیر از سه قسمت اصلی مولد، مبدل و تقویت‌کننده تشکیل می‌شود. مولد، فرکانس الکتریکی استاندارد ۵۰ تا ۶۰ هرتزی برق شهری را به فرکانس‌های بالای موردنیاز برای سیستم فراصوت( ۱۵ تا ۴۰ کیلوهرتز) تبدیل می‌کند. مبدل فراصوت از طریق یک پیزوالکتریک نوسانات الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و آن را به تقویت‌کننده منتقل می‌کند. تقویت‌کننده نیز دامنه نوسان را تقویت کرده و آن را به پروب انتقال می‌د‌هد. این دستگاه از سنتز نانوساختارهایی نظیر گرافن و نانولوله‌کربنی گرفته تا پوشش‌دهی سطوح با نانوذرات، استخراج عصاره گیاه، تخریب باکتری و سلول‌گیاهی و آماده‌سازی نمونه‌های زیستی کاربرد دارد.

هموژنایزر التراسونیک شرکت توسعه فن‌آوری مافوق صوت در سنتز پودرهای نانومتری، توزیع و پخش نمودن ذرات نانومتری، استخراج عصاره‌های گیاهی، تسریع واکنش‌های شیمیایی، سبک سازی ترکیبات نفتی، تصفیه ترکیبات نفتی (حذف گوگرد از گازوئیل) و تولید نانو سیال‌ها کاربرد داشته و در ۵ مدل مختلف ساخته می‌شود. تجهیزات این شرکت محدوده کارکرد در دماهای بین صفر تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد را داشته و حداکثر توان خروجی آن از ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ وات است که بسته سفارش مشتری قابل تغییر است.