حمایت صنعت از دانشگاه برای توسعه فناوری رهایش هوشمند نانویی

شرکت ان‌فور فارما (N4 Pharma) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه داروسازی که در حال توسعه NUVEC® است، اعلام نمود که از دانشگاه کوئینزلند به‌عنوان بخشی از یک گرند شورای تحقیقات استرالیا حمایت خواهد کرد. قرار است فناوری رهایش Nuvec® این شرکت توسط محققان دانشگاه کوئینزلند توسعه بیشتری پیدا کند.

دانشگاه کوئینزلند اعلام کرد که به پروفسور چنگژونگ یو، رهبر ارشد در انستیتوی مهندسی استرالیا و فناوری‌نانو (AIBN) حمایت مالی به ارزش ۴۰۲۱۱۵ دلار اعطاء شده تا با استفاده از آن، روی یک سیستم تحویل نانوذرات بهبود یافته کار کند که باعث افزایش عملکرد روش درمانی رویتونوکلئیک اسید (mRNA) می‌شود. این نانوذرات جدید براساس نانوذرات ثبت شده شرکت ان‌فور فارما یعنی NUVEC® خواهد بود که به‌طور انحصاری لیسانس آن از دانشگاه کوئینزلند گرفته شده‌است.

ان‌فور فارما با استاد یو برای مقابله با چالش‌های فعلی در ساخت ترکیبات درمانی mRNA کار خواهد کرد که این کار با ایجاد دانش جدید در طراحی سفارشی نانومواد عامل‌دار برای تحویل mRNA خواهد بود. mRNA یک زمینه بسیار مهم و به‌عنوان یک پلتفرم اصلی دارویی در حال ظهور است.

پروفسور یو گفت: «ما روی فناوری جدیدی کار خواهیم کرد که مزایای تجاری روشنی را نه تنها برای شریک صنعتی ما، بلکه برای صنعت mRNA به ارمغان می‌آورد.»

نیگل توبالد، مدیر ارشد شرکت ان‌فور فارما، اظهار داشت: «ما خوشحالیم که همکاری نزدیک خود را با استاد یو ادامه می‌دهیم و روی روش‌های جدیدی برای ساخت نانوذرات NUVEC® با هم کار می‌کنیم.»

شرکت ان‌فور فارما سال‌ها پیش، سامانه رهایش موسوم به Nuvec® را به بازار عرضه کرده بود. این فناوری یک سامانه رهایش غیرویروسی است که از آن می‌توان برای ساخت واکسن‌ و درمان سرطان استفاده نمود. Nuvec® مبتنی بر نانوذرات سیلیکا بوده و دارای پتانسیل بالایی برای کمک به بهبود داروهای ایمنی درمانی سرطان است. این فناوری قادر است اثربخشی واکسن‌های ویروسی را نیز بهبود دهد. نانوذرات سیلیکای Nuvec® دارای سطحی با ساختار غیرمنظم سوزنی شکل است که روی آن پلی‌اتیلن‌‌ایمین قرار داده شده‌است. این سطح می‌تواند از اسیدهای نوکلئیک نظیر mRNA و pDNA محافظت کند. زمانی که این ساختار به درون سلول برسد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال نماید. Nuvec® یک یاری‌دهنده طبیعی است؛ به این معنا که تعداد زیادی از آنتی‌ژن‌های موجود در سلول را جذب می‌کند و موجب فعال شدن سلول‌های T می‌شود که تجمع این سلول‌ها منجر به افزایش سطح پاسخ ایمنی بدن بر علیه بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود. بعد از وارد شدن Nuvec به بدن، بدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد به طوری که حتی در دوزهای بالا نیز اثرات سمی دیده نشده ‌است. آزمون‌‌های انجام شده در محیط آزمایشگاهی نشان داده است که Nuvec بعد از تزریق به بدن در محل تزریق باقی مانده و به کبد منتقل نمی‌شود در حالی‌که سامانه‌های لیپیدی به‌سرعت به کبد منتقل می‌شود. این فناوری را می‌توان در مقیاس انبوه تولید کرد و این کار با استفاده از فناوری‌های موجود در شرکت‌ها انجام می‌شود.