یک پوشش نانویی قرار است برای رنگ‌های صنعت هوایی استفاده شود

شرکت زنتک (Zentek) که در توسعه و تجاری‌سازی گرافن پیشرو است، از یک قرارداد تحقیق و توسعه برای فناوری گرافنی خود خبر داد. قرار است تحقیقات روی نانوپوششی موسوم به ZenARMOR صورت بگیرد تا از این فناوری برای تجهیزات نظامی استفاده شود. ZenARMOR یک سیستم رنگ هوایی است که برای محافظت از خوردگی استفاده می‌شود.

چی یانگ و ناهنگ سونگ از شورای تحقیقات ملی مرکز تحقیقات هوافضای کانادا، قرار است بر این برنامه تحقیق و توسعه نظارت کنند. آنها برای تأیید اینکه آیا ZenARMOR مطابق با استانداردهای حمل و نقل هوایی مورد نیاز است بر این پروژه نظارت خواهند داشت. همچنین قرار است این نانوپوشش به گونه‌ای بهینه‌سازی شود که در سیستم رنگ‌های حمل و نقل هوایی به جای ترکیبات رنگی مبتنی بر کرومات استفاده شوند.

ZenARMOR یک ترکیب با قابلیت خودترمیمی بوده و اجزاء کمتری نسبت به رنگ‌های رایج دارد در نتیجه از نظر زیست‌محیطی بسیار بهتر از رقبا است. پیش از این، این نانوپوشش در یک سیستم اپوکسی مورد آزمایش قرار گرفت که پس از آزمایش اسپری نمک نتایج قابل قبولی به دست آمده است. با افزودن دوز بسیار کم ™ ZenARMOR، آزمایش مقاومت در برابر خوردگی عالی را بدون تاول یا هرگونه نشانه خوردگی بعد از ۱۵۰۰ ساعت نشان داد. همان اپوکسی در حالی که فاقد این نانوپوشش بوده بعد از هزار ساعت قرار گرفتن در معرض محلول نمکی شروع به تخریب کرده است. این کار با همکاری زنتک و شرکت کوانتوم کمیکال (Quantum Chemica) انجام شد. گرگ فنتون مدیرعامل زنتک می‌گوید: «ما خوشحالیم که توسط شرکاء خود در شورای تحقیقات ملی کانادا برای این ISC-TS انتخاب شدیم، معتقدیم که این انتخاب گام مهمی در ادامه اثبات کارایی فناوری ZenARMOR™ ما در رنگ‌های محافظ در برابر خوردگی است. این حوزه به دلیل هزینه بالای خوردگی اهمیت زیادی پیدا کرده است. این حمایت مالی، تعهد دولت کانادا به همکاری با شرکت‌های نوآور داخلی برای کمک به رفع این چالش‌ها را تایید می‌کند. مهمتر از همه، ما این حمایت را به عنوان یک پیشروی بالقوه برای تجاری‌سازی فناوری خود نه تنها در داخل کانادا، بلکه با سایر طرف‌های ذینفع می‌دانیم.»

زنتک همچنین یک حق ثبت اختراع موقت و علامت تجاری برای ZenARMOR™ را به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده ارائه داده است.

پلت‌فرم فناوری ZenGURAD این شرکت ۹۹ درصد فعالیت ضدمیکروبی را نشان داده و باعث افزایش قابل توجه راندمان تصفیه باکتری‌ها و ویروسی در ماسک‌های جراحی و هم در فیلترهای HVAC می‌شود.