اکسیر نوین فرآیند آسیا: در نمایشگاه «ایران‌نانو ۱۴۰۲» از نانوکاتالیست‌های ایرانی بازدید کنید

اکسیر نوین فرآیند آسیا یکی از شرکت‌هایی است که برای حضور در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۲ ثبت نام کرده است. آخرین دستاوردهای این شرکت در حوزه نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در نمایشگاه نانو عرضه می‌شود.

سارا خسروانی، از مسئولان بخش تحقیق و توسعه اکسیر نوین فرآیند آسیا می‌گوید: «از سال ۱۴۰۰ که گواهی‌نانومقیاس گرفتیم در نمایشگاه حاضر هستیم. هر چند هلدینگ ما، یعنی هلدینگ دانش‌بنیان ایرانی HNT، از سال ۱۳۹۶ در این نمایشگاه حضور دارد. هلدینگ HNT شرکت‌های متعددی دارد که برخی از آنها در حوزه فناوری‌نانو فعالیت دارند. سال گذشته شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا به ارائه نانوکاتالیست‌ها در غرفه خود پرداخت و شرکت دیگری از هلدینگ ما نانوموادی نظیر اکسید روی و نانولوله‌کربنی را برای مخاطبان عرضه کرد. استقبال خوبی از نانومواد عرضه شده در نمایشگاه را شاهد بودیم، بیشتر بازدیدکنندگان دانشجویان و شرکت‌های متوسط و کوچک بودند. در غرفه اکسیر نوین فرآیند آسیا شرایط کمی متفاوت بود، از آنجایی که نانوکاتالیست‌ها بیشتر در شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شوند، حضور نمایندگان این شرکت‌ها در غرفه اکسیر نوین فرآیند آسیا پررنگ‌تر بود.»

خسروانی درباره محصولات شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا می‌گوید: «با توجه به شرایط تحریمی، استفاده از نانوکاتالیست‌های ایرانی به شدت رو افزایش است. بیشتر پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها نظیر پتروشیمی رازی یا پالایشگاه اراک در کشور از محصولات ما استفاده می‌کنند. پتروشیمی ماهشهر در یک سال نزدیک به هزار تُن از یکی از کاتالیست‌های اکسیر نوین فرآیند آسیا را مورد استفاده قرار داده است. کاربرد و بهره‌برداری از این نانوکاتالیست‌ها بسیار کلان است.»

کاتالیست نانوساختار دهیدروژناسیون (NR13)، کاتالیست نانوساختار تصفیه هیدروژنی (HTR222LA)، کاتالیست نانوساختار ایزومریزاسیون (ISOC189) و کاتالیست نانوساختار آروماتیک سازی (AHT25BS2) از جمله محصولات این شرکت بوده که گواهی‌نانومقیاس دریافت کرده است. مزیت اصلی این محصولات این است که نیاز به واردات کاتالیست‌ها از خارج کشور آن هم در شرایط تحریم و با قیمت گران را رفع کرده است. این محصولات نسبت به نمونه‌های مشابه و نمونه‌های اروپایی و آمریکایی عملکرد بهتری دارند. حتی از لحاظ قیمتی نیز از نمونه‌های خارجی قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری دارند. کاربرد اصلی و کلیدی این کاتالیست‌ها در صنعت نفت و گاز است؛ نفت خام باید در برش‌های مختلف تصفیه شود و یا فرآیندهای مختلفی روی برش‌های مختلف نفتی انجام شود. شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا نیز برای هر فرآیندی، کاتالیست مربوطه آن را تولید کرده است.