صرف ۱۳۵ میلیون دلار برای خرید فناوری از دانشگاه/هدف: ساخت داروی ضدویروس

دانشگاه گریفیت برای توسعه بیشتر داروهای جدید برای کرونا، به یک همکاری تجاری ۱۳۵ میلیون دلاری با شرکت ژن (Gene Pty Ltd) وارد شده است. فراتر از درمان کرونا، این فناوری نوآورانه RNA پتانسیل استفاده برای سایر ویروس‌ها را دارد.

پروفسور کوین موریس از دانشکده علوم پزشکی گریفیت گفت: «استفاده از این فناوری منجر به پارادایم جدیدی می‌شود و شرکت ژن، که اخیراً در کوئینزلند تأسیس شده است، ترکیبات نانوذرات RNA در سطح جهانی را تولید خواهد کرد.

پروفسور موریس گفت: «این روش درمانی متفاوت از سایر روش‌های ضد ویروسی است که در حال حاضر در دسترس هستند زیرا مستقیماً RNA ویروسی را هدف قرار داده و آن را کاهش می‌دهد. این روش درمانی جدید نشان داده است که بار ویروسی را در آزمایش‌های بالینی بیشتر از ۹۸ درصد کاهش می‌دهد و احتمالاً در درمان عفونت‌ها مؤثر است.»

پروفسور نیگل مک میلان از انستیتوی بهداشت منزیز در کوئینزلند، که تیم وی به توسعه این روش درمانی کمک کرده است، گفت: «جهان به ضدویروس‌های جدید مانند این نیاز دارد. ما عفونت‌های ویروسی جدید و بیشتری را تجربه می‌کنیم و برای درمان آنها داروهای محدودی داریم.»

محققان گریفیت مناطق محافظت شده در ویروس کرونا را شناسایی کردند و توالی‌های RNA را طراحی کردند که به این مناطق متصل می‌شوند و از این طریق ویروس را از آلوده کردن سلول‌های میزبان و تکثیر باز می‌دارند.

مسئولان دانشگاه گریفیت، از طریق دفتر تجاری‌سازی خود با شرکت ژن در آوریل ۲۰۲۳ برای مالکیت معنوی مربوطه (IP) مذاکره کردند، که براساس آن شرکت ژن مسئول توسعه نامزد دارو به‌عنوان یک درمان جهانی برای انواع کرونا است.

براساس شرایط این توافق‌نامه، گریفیت تا ۱۳۵ میلیون دلار پیش پرداخت و پرداخت‌های ثانویه‌ای را به علاوه حق امتیاز در مورد فروش جهانی با پتانسیل بازار چند میلیارد دلاری دریافت می‌کند.

نادیا یونجو هوانگ، مدیرعامل شرکت ژن گفت: «همه‌گیر کرونا به طور قابل توجهی بر سلامت عمومی و اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته است. تاکنون، هیچ درمان ضد ویروسی هدفمند برای درمان کروناوجود ندارد، اما ما اطمینان داریم که فناوری مبتنی بر RNA مبتنی بر یافته‌های دانشگاه گریفیت این پتانسیل را دارد که به اولین درمان جهانی در برابر همه انواع کروناتبدیل شود.»

شرکت ژن در حال حاضر ۱۰ میلیون دلار سرمایه بذر از سرمایه‌گذاران خارج از کشور برای حمایت از توسعه اکوسیستم نوآوری گریفیت و کوئینزلند جذب کرده است و قصد دارد دانشمندان مستقر در کوئینزلند را برای توسعه فناوری‌های جدید استخدام کند.