بطری تصفیه‌کننده آب توسط یک استارت‌آپ به بازار عرضه می‌شود

شرکت نوپای نروژی، ویتالوپ (Vitaloop) بطری آب ساخته که می‌توان از آن برای تولید آب آشامیدنی استفاده کرد. این استارت‌آپ با کمک فناوری‌نانو اقدام به تولید این بطری آب کرده است.

این بطری از یک سامانه پنج بخشی بهره‌مند بوده که به یک پمپ آب متصل است و با کمک این سیستم چند لایه می‌تواند مقادیر کم ویروس و باکتری را نیز جداسازی کند. تنها فشردن یک دکمه می‌تواند آب آلوده را تصفیه و آب آشامیدنی به شما ارائه دهد.

این سیستم چند فیلتراسیونی پنج قسمتی از فناوری Nanoflow بهره‌مند است که در آن ابتدا یک فیلتر اولیه در بخش ورودی، آب وارد شده را فیلتر می‌کند. در این بخش رسوبات و ذرات بزرگتر از آب جدا می‌شوند. در بخش بعدی، الیاف میکرومقیاس توخالی در انتظار آب هستند تا ۹۹٫۹۹۹۹ ٪ از باکتری‌ها، تک یاخته‌ها و انگل‌ها را حذف کند. در این بخش یک فیلتر مبتنی بر هالوژن تا ۹۹٫۹۹۹ ٪ ویروس‌ها را کنترل می‌کند. یک فیلتر حاوی کربن فعال مسئول فلزات و مواد شیمیایی سنگین است که همچنین مزه آب را نیز بهبود می‌دهد. در بخش بعدی یک فیلتر گرافنی قرار دارد تا میکرو پلاستیک‌ها را از بین ببرد، پشتیبانی ضدباکتریایی را ارائه دهد و راندمان تصفیه آب را تقویت کند.

یکی از سوالات مطرح شده این است که آب آلوده از دهانه بطری وارد می‌شود و اگر از همان‌ نقطه قرار باشد آب نوشیده شود، آلودگی وارد دهان می‌شود. اما طراحان این شرکت این بطری را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که خروجی آب بطری با ورودی آن تفاوت داشته باشد و تنها با فشردن یک دکمه بتوان آب تمیز را از نقطه‌ای دیگر دریافت کرد.

این بطری دارای مخزن داخلی برای نگه داشتن آب فیلتر نشده از آب تمیز است و از آلودگی آب تمیز جلوگیری می‌کند. بر خلاف سیستم‌هایی که به مکیدن آب از طریق نی نیاز است، این فناوری بی‌نیاز از این مکش است. باتری به کار رفته در این بطری به قدری قوی است که می‌تواند تا ۱۰۰ چرخه تصفیه آب، یعنی در حدود ۵۰ لیتر را پشتیبانی کند. عمر مفید فیلترها در این بطری در حدود ۲۰۰ لیتر است. قیمت این محصول در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار بوده و فیلتر اضافه نیز به قیمت ۳۵ دلار عرضه می‌شود.