تقدیر از ۵ نشریه نانویی دارای ضریب تاثیر در نشست توانمندسازی نشریات حوزه فناوری نانو

در نشست توانمندسازی نشریات حوزه فناوری نانو که در ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ در محل ستاد نانو تشکیل شد، از ۵ نشریه نانویی که دارای ضریب تاثیر بودند، تقدیر شد.

دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲، ستاد توسعه فناوری ‌نانو میزبان نشست توانمندسازی سردبیران، مدیران مسئول و مدیران اجرایی نشریات نانویی بود. در این نشست از ۵ نشریه نانویی دارای ضریب تاثیر براساس گزارش استنادی ۲۰۲۲ (JCR 2022)، تقدیر به‌عمل آمد.

در ابتدای جلسه دکتر سید مهدی رضایت، رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد فناوری نانو، ضمن تشریح سیاست‌ها، برنامه‌ها و حمایت‌های ستاد از نشریات فناوری نانو، اشاره کرد که آئین‌نامه حمایت از نشریات نانویی در سال ۱۳۹۱ تدوین و اجرایی شد. در آن سال علی‌رغم انتشار نزدیک به ۳۷۰۰ مقاله نانو و کسب رتبه رتبه هشتم در جهان، ایران نشریه‌ای مختص حوزه نانو در نمایه‌های بین‌المللی معتبر مثل اسکوپوس و  WOSنداشت. اما با تمرکز بر این موضوع، برنامه‌ریزی و حمایت‌های صورت گرفته، در حال حاضر نشریه (JNSC) Journal of Nanostructure in Chemistry با ضریب تاثیر ۱۰٫۱ برای سومین سال متوالی بالاترین ضریب تاثیر را در بین نشریات ایرانی دارد، همچنین ۴ نشریه ایرانی نیز برای اولین بار موفق به کسب ضریب تاثیر در گزارش استنادی ۲۰۲۲ (JCR 2022) شدند.

در ادامه دکتر صمد نژادابراهیمی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت علوم برای نشریات علمی کشور پرداخت. ایشان بر لزوم توجه به نشر علمی و داشتن نشریات معتبر در نمایه‌های بین‌المللی تاکید کرد و ضمن تقدیر از برنامه‌های ستاد نانو در استانداردسازی و نمایه‌سازی، خواستار همکاری و استفاده از تجربیات ستاد نانو در این زمینه شد. اهمیت نمایه­سازی برای دیده شدن خروجی کارهای پژوهشی در نمایه­های معتبر بین‌المللی است.

مهندس امیر رضائی، مدیر برنامه استانداردسازی و نمایه‌سازی نشریات حوزه فناوری نانو، در ادامه گزارشی از روند نمایه‌های ملی و بین‌المللی کسب شده توسط نشریات نانویی، حمایت‌ها و خدمات تخصصی ارائه شده به نشریات (گزارش‌های آماری و علم‌سنجی، انجام، مشاوره و بازنگری در صفحه‌آرایی، آموزش و پشتیبانی کارشناسان فنی نشریات، نمایه‌سازی و …) ارائه داد.

دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، نیز در ادامه ضمن تشکر از سردبیران و مدیران مسئول برای کسب نمایه‌های معتبر ملی و بین‌المللی و ارتقاء کیفی آنها، اظهار داشت که باید از این دستاوردها خوشحال باشیم ولی نباید به این مقدار راضی باشیم و سعی کنیم که نگاه جریانی داشته و تعداد نشریات نانویی را افزایش دهیم. ایشان همچنین در ادامه به انتقال دانش و تجربه به سایر نشریات توسط نشریات معتبر تاکید کردند.

در این نشست همچنین کارگاه‌هایی نیز در زمینه شاخص‌های استنادی نشریات و شیوه‌های ارتقای آن‌ها و راه‌کارهای بهبود مشاهده‌پذیری، دسترسی و استناد به نشریات توسط جناب آقای دکتر پیام کبیری، مشاور نشریات فناوری نانو برگزار شد.

لازم به ذکر است که در این نشست با اهدای لوح تقدیر و جایزه ۱۵ میلیون تومانی از زحمات و تلاش‌های نشریات ذیل که برای اولین بار در گزارش JCR 2022 موفق به کسب ضریب تاثیر شدند، تقدیر به عمل آمد:

  • International Nano Letters: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ۳٫۷= IF
  • Nanomedicine Journal: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱٫۵= IF
  • International Journal of Nano Dimension: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ۱٫۵=IF
  • International Nano Letters: دانشگاه کاشان، ۱٫۴= IF

همچنین از نشریه Journal of Nanostructure in Chemistry با توجه به کسب بالاترین ضریب تاثیر در بین نشریات ایرانی با ۱۰٫۱IF= با اهدای لوح تقدیر به‌عمل آمد.