همکاری صنعت و دانشگاه برای توسعه سلول‌های خورشیدی پروسکایتی

شرکت فرست گرافن (First Graphene) از همکاری با شرکت گریتال انرژی (Greatell Energy) و دانشگاه صنعتی کوئینزلند (QUT) برای تجاری‌سازی و ساخت سلول‌های خورشیدی پروسکایتی خبر داد.

این پروژه، کمک هزینه تحقیقاتی تعاونی (CRC-P) به ارزش بیش از ۲ میلیون دلار استرالیا (حدود ۱،۳۰۰،۰۰۰ دلار آمریکا) را دریافت کرده است.

این پروژه تحقیق و توسعه برای تجاری‌سازی و ساخت سلول‌های خورشیدی پروسکایتی بسیار کم هزینه و انعطاف‌پذیر با استفاده از فرآیند تولید رول به رول هالسل در کارخانه Wagga Wagga این شرکت برنامه‌ریزی شده است. از طریق این پروژه، فرست گرافن قصد دارد  الکترود مبتنی بر گرافن مقرون به صرفه را به‌عنوان جایگزین‌ برای مواد هادی با هزینه بالا، مانند طلا و نقره، که در تولید سلول استفاده می‌شود، توسعه دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که سلول‌های ساخته شده با مواد کربنی در شرایط نور کم و نور مصنوعی، از جمله محیط‌های داخلی، بهتر عمل می‌کنند.

مایکل بل، مدیرعامل شرکت فرست گرافن گفت: «خصوصیات منحصر به فرد گرافن به‌عنوان جایگزینی مبتنی بر کربن در محیط‌های رسانا به این معنی است که این ماده به طور فزاینده‌ای برای استفاده در برنامه‌های ذخیره انرژی و انتقال انرژی در نظر گرفته می شود.»

به‌عنوان بخشی از این همکاری، فرست گرافن روی تحقیق، توسعه و تهیه فرمولاسیون گرافنی برای تولید انواع جوهر مورد استفاده در تولید سلول‌های خورشیدی پروسکایتی با پراکندگی مناسب، سمیت کم و ویژگی‌های رسانایی بالا متمرکز خواهد شد.

این پروژه شامل برنامه‌هایی برای مقیاس‌پذیر کردن و تهیه محصولات گرافنی در شرکت فرست گرافن است. در همین حال، دانشگاه کوئینزلند تخصص در توسعه مواد، امکانات مربوط به تعیین مشخصات و آزمایش‌های پیشرفته مواد و کمک به توسعه فرآیند R2R برای سلول‌های پروسکایتی و تولید ماژول را به عهده می‌گیرد.

بل گفت: «همکاری ما با شرکت هالوسل انرژی و دانشگاه کوئینزلند به توسعه مواد جدید و فناوری پردازش برای سلول‌های خورشیدی پروسکایتی با کارایی بالا، باز کردن مسیر برای مواد تجاری با فناوری بالا و تولید اجزای سلولی در استرالیا کمک خواهد کرد.»

وی افزود: «اعتبارسنجی این مواد مبتنی بر گرافن به ایجاد یک محصول تجاری قوی برای تولید انبوه سلول‌های پروسکایتی و مواد مورد نیاز برای ساخت آنها در حجم بالا کمک می‌کند.»