بازار فناوری نانوحباب چقدر است؟

فناوری نانو حباب از جمله کاربرد‌های جذاب نانوفناوری است که در صنایع متعددی نظیر کشاورزی، آبزی پروری، تصفیه آب، معدن و نفت کاربرد دارد. ظهور تجاری استفاده از این فناوری سبقه طولانی نداشته اما پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد قابل توجه اقتصاد بازار فناوری نانوحباب دارد.

مطابق آخرین ارزیابی‌ها در سال ۲۰۲۲، فروش انواع ژنراتور‌های نانوحباب‌ساز در دنیا به بیش از ۳۳ میلیون دلار رسیده است، حال آنکه مدل‌های ارزیابی نشان می‌دهد که این میزان از فروش تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۸۵ میلیون دلار در سراسر دنیا افزایش خواهد یافت. این بدان معنا است که افزایش متوسط رشد سالانه فروش این فناوری بیش از ۱۷ درصد خواهد بود. البته در این خصوص چالش‌های نظیر بیماری کووید و جنگ روسیه – اوکراین می‌تواند در روند رشد بازار این فناوری موثر باشد.

در حال حاضر شرکت مولار مستقر در ایالت کالیفرنیای آمریکا، توانسته است بیش از ۳۶ درصد از بازار فروش انواع ژنراتور‌های نانوحباب سراسر دنیا را به خود اختصاص دهد. پس از شرکت مولار، شرکت آکنیتی ژاپن بیش از ۸ درصد از بازار ژنراتور‌های نانوحباب‌ساز را به خود اختصاص داده است.

همچنین در میان انواع ژنراتور‌های نانوحباب‌ساز، دو نوع افزایش فشار – انحلال و سیرکولاسیون پرفروش‌ترین مدل‌های ژنراتور‌های نانوحباب‌ساز هستند. از میان کاربرد‌های صنعتی فناوری نانوحباب پیش‌بینی می‌شود که صنعت آبزی پروری بیش‌ترین استفاده از ژنراتور‌های نانوحباب‌ساز را داشته باشد و پس از آن صنایعی نظیر کشاورزی، نیمه هادی‌ها، تصفیه آب، نفت و گاز و معدن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار مصرف فناوری نانوحباب، منطقه آمریکای شمالی است و پس از آن، آسیای جنوب شرقی، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع مطابق ارزیابی‌های صورت گرفته، از فناوری نانو حباب و ژنراتور‌های نانوحباب‌ساز در سالیان آتی بیش از پیش استفاده خواهد شد.