عرضه نانوکودهایی که هم به کشاورزی کمک می‌کند و هم به محیط‌زیست!

شرکت نانو ییلد با استفاده از نانوذرات، کودها را با کارایی بیشتری به ریشه گیاهان می‌رساند، این کار علاوه بر کاهش مصرف کود، میزان اثرات مخرب زیست‌محیطی کودها را نیز کاهش داده است.

یک شرکت آمریکایی از فناوری نانو برای کمک به شکل‌گیری صنعت کشاورزی با کارایی بالا در مقیاس جهانی استفاده کرده است. این شرکت با ایجاد نوعی نانوکود تلاش دارد تا به کشاورزان در رساندن مواد مغذی به گیاه کمک کند.

به گفته کلارک تی‌بل، بنیان‌گذار شرکت نانو ییلد (Nano-Yield)، این محصول حاوی نانوذراتی است که در آزمایشگاه آنها تولید می‌شود.

این نانوذرات به صورت محلول در آمده و بسته‌بندی می‌شود، بطری‌های حاوی این محلول‌ها به مزارع سراسر آمریکا و همچنین ۱۴ کشور مختلف ارسال می‌شود. بل می‌گوید که برای توسعه این فناوری، تیمش حدود یک دهه کار کرده‌اند و در نهایت محلولی ارائه کرده‌اند که حاوی نانوکود است.

وی گفت: «کاری که نانوذرات انجام می‌دهند این است که آنها مولکول‌های کود را با خود حمل می‌کنند و به گیاه می‌رسانند تا کود بهتر در گیاه جذب شود.»

از زمان توسعه این فناوری، این تیم اثر موفقیت‌آمیز محصول خود را مشاهده کرده است. بل می‌گوید: «ما توانسته‌ایم کسب و کار خود را طی سه سال گذشته، هر سال دو برابر نسبت به سال قبل آن، گسترش دهیم.»

در حال حاضر، این محصول در سراسر آمریکا و در ۱۴ کشور دیگر فروخته می‌شود. از این نانوکود در باغ‌های سیب و هلو و همچنین مزارع سویا و یونجه استفاده می‌شود.

چت اولسن توضیح داد: «بزرگترین چیزی‌که من واقعاً در مورد این فناوری می‌بینم این است که شما می‌توانید با استفاده از این محصول، نرخ کود خشک و مرطوب خود را کاهش دهید.»

اولسن گزارش داد که این فناوری حدود ۶۰ تا ۱۰۰ دلار در هر هکتار صرفه‌جوی هزینه در پی دارد. در حالی که به نظر می‌رسد این محصول تأثیر مثبتی بر کشاورزی دارد، کلارک معتقد است که این فناوری روی محیط زیست نیز تاثیر مثبت داشته و نگرانی‌های زیست محیطی استفاده از کودها را نیز کاهش می‌دهد، موضوعی که امروز توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

از آنجا که محصول آنها موجب جذب بیشتر کود به گیاه می‌شود، حجم کمتری از آن به بدن انسان جذب می‌شود.