جنوب شرق آسیا از فیلترهای نانویی برای تصفیه آب در صنعت استفاده می‌کند

استارت‌آپ سنگاپوری آتراواتر (Atera Water)، با همکاری دانشمندان دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور (NTU) و موسسه فناوری سنگاپور (SIT) نوع جدیدی از سیستم تصفیه آب مبتنی بر غشا را برای تولید آب پاک در مقیاس بزرگ و مقرون به‌صرفه‌تر ایجاد کرده‌اند. این فناوری در حال حاضر در ویتنام استفاده می‌شود و قرار است کشورهای دیگر منطقه نیز از این فناوری بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، این سیستم جدید تنها نیمی از ردپای کربن کارخانه‌های تصفیه آب معمولی را دارد. این امر از طریق یک غشای نانوکامپوزیتی کارآمد به‌نام Clarity امکان‌پذیر شده است.

Clarity از نانوذرات ویژه‌ای به همراه پلیمرهای ارزان قیمت مانند پلی‌پروپیلن (PP)، ساخته شده است. ساخت آن نسبت به غشاهای معمولی پلی وینیلیدن فلوراید (PVDF) زیست‌سازگارتر است.

در حالی که غشاهای مشابه ساخته شده از PP در بازار موجود است، آنها معمولاً فقط برای مصارف خانگی مناسب هستند زیرا در هنگام انجام کار در کارخانه‌ها به سرعت دچار شکستگی می‌شوند.

با این ساختار نانوکامپوزیتی جدید، غشا تولید شده، دو تا سه برابر قوی‌تر از سایر غشاهای PP در بازار تخمین‌زده می‌شود.

آتراواتر و موسسه فناوری سنگاپور سپس این غشاها را در یک سیستم تصفیه آب نوآورانه به نام Terastream قرار می‌دهند که استحکام بالا و هزینه پایینی خواهند داشت.

سیستم‌های غشایی PVDF در حال حاضر برای خرید و فعالیت در کشورهای در حال توسعه بسیار گران هستند. علاوه بر این، آنها به دلیل شرایطی که دارند به تکنسین ماهر نیاز داشته که حفظ این نوع نیروی انسانی ماهر در خارج از شهرهای بزرگ دشوار است.

هدف این است که Terastream جایگزین سیستم‌های فیلتراسیون ماسه‌ای ابتدایی مورد استفاده در بسیاری از کشورهای منطقه ای مانند ویتنام و اندونزی شود.

دکتر یو می‌گوید: «این فیلترهای ماسه‌ای که برای یک قرن گذشته به وفور مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون به دلایلی مانند بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی، تغییرات آب و هوایی و آلودگی صنایع، قادر به تصفیه آب به‌طور فزاینده آلوده در زمین و رودخانه‌ها نیستند.»

Terastream از مارس تا آگوست ۲۰۲۳ در ویتنام به صورت پایلوت استفاده شده است و در یک مرکز تصفیه آب ۱۰،۰۰۰متر مکعب در روز در استان هه تین در شمال شرقی ویتنام مستقر است. مقدار آب آشامیدنی تمیز که روزانه تولید می‌شود معادل چهار استخر شنای المپیک است.

این غشا با استفاده از یک روش کشش ذوب منحصر به فرد ساخته شده است. ترکیبات پلیمر PP و نانوذرات در طی این فرآیند ترکیب می‌شوند تا یک ساختار فیبر توخالی، مانند نی داشته باشند. آب به سادگی از این حفره‌ها عبور می‌کند اما  ۹۹٫۹۹ درصد از آلاینده‌های جامد و میکروارگانیسم پشت این غشا گیر می‌افتند.