همایش «نقش استاندارد در توسعه محصولات دانش‌بنیان» برگزار می‌شود

به مناسبت روز جهانی و هفته ملی استاندارد، همایش «نقش استاندارد در توسعه محصولات دانش‌بنیان» به همت آزمایشگاه سیاستی و مرکز نوآوریِ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سازمان ملی استاندارد و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، ۲۳ و ۲۴ مهرماه به صورت مجازی و حضوری در محل صندوق نوآوری برگزار می‌شود.

سازمان‌های بین‌المللی استاندارد ISO، IEC و ITU از سال ۱۹۴۶، با هدف افزایش آگاهی از اهمیت فناوری‌ها و صنایع استاندارد، روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) را به‌عنوان «روز جهانی استاندارد» نام‌گذاری کرده‌‌اند. در این روز برنامه‌های ترویجی و آموزشی متنوعی در سراسر جهان اجرا می‌شود.

شعار روز جهانی استاندارد در سال ۲۰۲۲ «چشم‌انداز مشترک برای جهانی بهتر» با تمرکز بر ۱۷ هدف توسعه پایدار بود. در سال ۲۰۲۳، تمرکز روز جهانی استاندارد بر هدف ۳ توسعه پایدار «سلامتی و تندرستی» (تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه در تمام سنین) است.

به مناسبت هفته ملی استاندارد و با توجه به نقش مهم استانداردسازی در فرایند طراحی، توسعه و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان از یک‌سو و رویکردها، سیاست‌ها و راهبردهای «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» و «صندوق نوآوری و شکوفایی» از سوی دیگر، برگزاری همایشی به‌منظور ترویج مفاهیم مرتبط با استانداردهای فناوری و محصول و نیز شناسایی چالش‌های سیاستی این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

محورهای این همایش که ساعت ۹ صبح یک‌شنبه و دوشنبه ۲۳ و ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، شامل: برنامه‌ها و ابزارهای حمایتی در استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان، آشنایی با فرایند تدوین استانداردهای جدید، آشنایی با استانداردهای حوزه دارویی، آشنایی با انواع استانداردها و کارکردهای آنها در چرخه عمر فناوری و محصول، آشنایی با مراحل طراحی وسیله پزشکی تا ارائه محصول در بازارهای ملی و بین‌المللی و انطباق با استانداردهای جهانی، آشنایی با فرآیند دریافت پروانه تولید تجهیزات پزشکی، همچنین نشست «چالش‌های نظام ملی استاندارد در محصولات و خدمت دانش‌بنیان» است.

حضور در همایش پس از ثبت‌نام، رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به آدرس forms.inif.ir/standard مراجعه کنند.