سرمایه‌گذاری دولتی روی یک استارت‌آپ فعال در حوزه بتن‌های نانویی

یک استارتاپ مستقر در شهر منچستر که ترکیبی از بتن با گرافن را ساخته است، تامین سه کمک مالی دولتی را به مبلغ ۱٫۲۵ میلیون پوند تضمین کرده است.

مسئولان شرکت کانکریتن (Concretene) می‌گویند با افزودن گرافن به بتن می‌توان ۳۰-۵۰ ٪ استحکام بتن را افزایش داد و بتنی قوی‌تر از بتن‌های استاندارد تولید کرد و در عین حال کربن کمتری را وارد محیط زیست کرد.

این راه حل توسط مرکز سراسری تحقیقات و توسعه مهندسی (Nationwide Engineering Research & Development) و دانشگاه منچستر ایجاد شده است.

دکتر کیت پاتون، دانشمند ارشد آزمایشگاه ملی فیزیکی گفت: «کاهش انتشار CO2 از ساخت و ساز یک چالش مهم ملی و بین‌المللی است و گرافن مسیری را برای دستیابی به این هدف ارائه می دهد.»

وی می‌افزاید: «با اندازه‌گیری پخش‌شدن لایه‌های گرافن، این شرکت فرمولاسیون تولید بتن را بهینه می‌کند و عملکرد را در برنامه نهایی بهبود می‌دهد.»

دو کمک هزینه به شرکت کانکریتن اعطا می‌شود که یکی از آنها به ارزش ۱٫۱۸ میلیون پوند از سوی بنیاد نوآوری بریتانیا (Innovate UK) تامین شده و باقی نیز از سوی EPSRC و موسسه هنری رویس اعطا می‌شود.

گرافن به دلیل داشتن ویژگی‌های گرمایی و خصوصیات رسانایی الکتریکی، در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این ماده برای اولین بار توسط محققان دانشگاه منچستر ارائه شده، به این دانشگاه خانه گرافن گفته می‌شود.

الکس مک درموت‌، بنیان‌گذار و مدیر ارشد توسعه شرکت کانکریتن گفت: «موفقیت ما با این گرنت‌ها بخشی از حرکت رو به رشد در حوزه بتن است و پتانسیل این فناوری را نشان می‌دهد که یک تغییردهنده بازی در پایین آمدن کربن تولید شده در صنعت ساخت و ساز است.»

شرکت سرمایه‌گذاری LocalGlobe در ابتدای سال جاری ۸ میلیون پوند در حوزه گرافن و بتن سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت دیگری که بخش بتن را تغییر خواهد داد، Mimicrete است.