تولیدکننده نقاط کوانتومی: نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۲ فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار است

مدیرعامل شرکت شیمی صنعت رشد سهند اولویت اول این شرکت را در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۲، جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و گفت که حضور شرکت‌های مختلف در نمایشگاه موجب می‌شود تا بستر برای همکاری مشترک و جذب سرمایه‌گذار فراهم باشد.

اشکان شمالی مدیرعامل شرکت شیمی صنعت رشد سهند می‌گوید: «ما هر سال در نمایشگاه نانو شرکت می‌کنیم، بیشترین تمرکز ما در نمایشگاه، تعامل با شرکت‌های دیگر است تا بتوانیم امکان همکاری مشترک یا جذب سرمایه‌گذار را فراهم کنیم. به‌عنوان تولیدکننده صنعتی نقاط کوانتومی در کشور، مهمترین هدف ما ترویج صنعتی این نانوماده و گسترش دامنه کاربرد آن در صنایع مختلف است. از این رو، تعامل با شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد. همزمانی نمایشگاه نانو و نمایشگاه صنعت، این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه صنعت نیز ارتباط بگیریم.»

دکتر شمالی افزود: «سال گذشته در نمایشگاه نانو موفق به ارتباط با شرکت هما شدیم و در طول یک سال گذشته همکاری خوبی میان شرکت شیمی صنعت رشد سهند و هما شکل گرفته است. در حال حاضر نقش پررنگی در اورهال کردن هواپیماها با استفاده از محصولات مبتنی بر نقاط کوانتومی داریم.»

وی درباره اهمیت نقاط کوانتومی در سال‌های آتی می‌گوید: «۸ سال قبل در مصاحبه‌ای گفتم که آینده به نقاط کوانتومی تعلق دارد، امروز جایزه نوبل شیمی ثابت کرد که این ماده اهمیت زیادی در صنعت خواهد داشت. ما ۱۲ سال است که روی این ماده کار می‌کنیم و الان محصولات مختلفی با استفاده از نقاط کوانتومی تولید کرده‌ایم. در شرایط فعلی، نیاز به حمایت بیشتر از سوی سازمان‌ها به ویژه ستاد نانو داریم.»

این شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید یک تن نقاط کوانتومی در روز را دارد و با این نقاط کوانتومی محصولات مختلفی نظیر ضدعفونی کننده تولید می‌کند. نقاط کوانتومی این شرکت برپایه کربن بوده و اثرات زیست‌محیطی فلزات سنگین را ندارد. نقاط کوانتومی کربنی زیست‌سازگار هستند و برای سلامت جامعه ریسک کمتری دارند. از سوی دیگر این ضدعفونی‌کننده‌ها سرعت تبخیر بسیار اندکی داشته و در نتیجه ماندگاری بالایی روی سطح دارند. بنابراین بعد از ضدعفونی‌کردن سطح با این مواد، تا زمان طولانی می‌توان نسبت به پاک ماندن سطح اطمینان داشت. همچنین فرار نبودن این ضدعفونی‌کننده‌ها موجب شده تا مشکلات تنفسی و پوستی در مصرف‌کننده ایجاد نکنند. نقاط کوانتومی کربنی با اتصال به ویروس و باکتری موجب محدودیت فعالیت آن‌ها شده که این سرآغاز فعالیت ضدعفونی‌کننده است. سازوکارهای مختلفی در مقالات پیرامون چگونگی از بین بردن میکرواورگانیسم‌ها با استفاده از نقاط کوانتومی درج شده است. علی‌رغم انتشار گزارش‌های متعدد درباره این خواص، تولید مواد ضدعفونی‌کننده حاوی نقاط کوانتومی در جهان انجام نمی‌شود. دلیل این امر قیمت بالای نقاط کوانتومی است.

نقاط کوانتومی نانوذرات بسیار کوچکی بوده که اساس صنایع الکترونیک جدید را تشکیل می‌دهند و در ابزارهایی مانند دیودهای نوری و کامپیوترها به کار می‌روند. نقاط کوانتومی، به خاطر کوچک بودن، دسته منحصربه‌فردی از نیمه‌رساناها به شمار می‌روند. پهنای آن‌ها، بین ۲ تا ۱۰ نانومتر، یعنی معادل کنار هم قرار گرفتن ۱۰ تا ۵۰ اتم است. در این ابعاد کوچک، مواد رفتار متفاوتی دارند و این رفتار متفاوت قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای در کاربردهای علمی و فنی به نقاط کوانتومی می‌بخشد. یکی از جذابترین خواص نقاط کوانتومی گرافنی این است که آن‌ها یک ماده کربنی محسوب شده و بنابراین به وفور در دسترس هستند و دارای سمیت کم، انحلال‌پذیری بالا در محلول‌های گوناگون بوده و همچنین می‌توانند به گروه‌های عاملی متصل شوند. این خواص، این مواد را در مقایسه با نقاط کوانتومی نیمه‌رسانا برای کاربردهای بسیاری مانند نشانگرهای زیستی، دیودهای نور سفید، اتم‌های مصنوعی، بردهای الکترونیکی و نسل جدید تلویزیون‌ها مطلوب می‌سازند. از نقاط کوانتومی کربنی به جهت دارا بودن قابلیت انتقال حرارت، در روانکارهای صنعتی استفاده می‌شود. استفاده از این نانوساختار موجب کاهش اصطکاک قطعات ماشین‌های صنعتی می‌شود. همچنین از این محصول در رنگ‌های فلورسانس، براق‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های صنعتی نیز می‌توان بهره برد.

نقاط کوانتومی شرکت دانش‌بنیان شیمی صنعت رشد سهند در تولید روانکار ماشین‌کاری نیز استفاده می‌شود. این محصول بخش زیادی از مشکلات مربوط دستگاه‌های ماشین‌کاری را برطرف کرده و از لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی نیز شرایط مناسبی را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند. این روان‌کار دچار فساد و بوگرفتگی نمی‌شود و به دلیل فرمولاسیون خاص روان‌کار، هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد، همچنین طول عمر این روان‌کار یک سال برآورد شده است، در حالی که اکثر روان‌کارهای موجود در بازار طول عمر کمتر از دو ماه دارند.