برنامه ویژه اروپا برای تجاری‌سازی ادوات تشخیص بر بالین با کمک نانو

۲D-BioPAD نام پروژه جدید Horizon Europe است که به تازگی راه‌اندازی شده است. ۲D-BioPAD با بودجه‌ای نزدیک به ۶ میلیون یورو، یک سیستم تشخیصی برای شناسایی زودهنگام بیماری آلزایمر ارائه خواهد کرد. این اقدام تحقیقاتی و نوآوری Horizon Europe با بودجه اتحادیه اروپا، رسماً در اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده و به مدت ۴۸ ماه ادامه خواهد داشت.

۲D-BioPAD در حال توسعه یک سیستم تشخیصی سریع، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و دیجیتالی در تشخیص بر بالین (point-of-care) آزمایشگاهی برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر است. سیستم ۲D-BioPAD از مواد دو بعدی پیشرفته (مانند گرافن)، نانومواد و آپتامرها برای افزایش زیست سازگاری و حساسیت برای تشخیص همزمان حداکثر پنج نشانگر زیستی آلزایمر در خون استفاده خواهد کرد. این دستگاه با یک برنامه تلفن همراه کاربرپسند همراه خواهد بود که به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی امکان دسترسی بلادرنگ به نتایج کمی در تنظیمات مراقبت های بهداشتی اولیه را می‌دهد. در این مسیر از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی طراحی و پیاده‌سازی سیستم ۲D-BioPAD استفاده خواهد شد.

دو مطالعه آزمایشی بالینی در سه مرکز بالینی اروپایی، در آلمان، یونان و فنلاند انجام خواهد شد که شواهد لازم را برای اعتبار سنجی فنی و بالینی ارائه می‌دهد. ملاحظات قانونی و اخلاقی در طراحی ۲D-BioPAD گنجانده خواهد شد تا امکان پذیرش سریع‌تر و گسترده‌تر را فراهم کند.

کنسرسیوم ۲D-BioPAD، تحت رهبری CATRIN-RCPTM در دانشگاه Palacky Olomouc، از ۱۱ شریک در ۸ کشور اروپایی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند و اسپانیا تشکیل شده است. اعضای کنسرسیوم عبارتند از: دانشگاه Palacky Olomouc (UP)، Q-Plan International، موسسه علوم و نانوتکنولوژی کاتالان (ICN2)، شرکت گرافل (Grapheal)، دانشگاه تسالونیکی (AUth)، Novaptech، دانشگاه فنلاند شرقی (UEF)، انجمن یونانی بیماری آلزایمر و اختلالات مرتبط (GAADRD)، موسسه مرکزی سلامت روان در مانهایم (ZI)، و کالج دانشگاهی دوبلین/دانشگاه ملی ایرلند (NUID UCD – CeADAR).

۲D-BioPAD به‌عنوان یکی از اعضای اصلی حاکم بر پیشگامی پرچم‌دار گرافن، بخشی از شبکه بزرگی از ذی‌نفعان دانشگاهی و صنعتی است که به پیشرفت استقلال راهبردی اروپا در فناوری‌هایی که بر گرافن و سایر مواد دو بعدی متکی هستند، کمک می‌کند.