دو شرکت مالزیایی روغن موتور تقویت شده با گرافن را عرضه می‌کنند

شرکت نانومالزیا (NanoMalaysia) با همکاری شرکت میکرواتو تکنرولوژیز (Micratto Technologies) اقدام به عرضه روان‌کننده‌های خودرو می‌کند، روان‌کننده‌هایی که در خودروها استفاده می‌شود و با کمک گرافن بهبود یافته است. آنها این محصول را با نام تجاری Infinoil به بازار عرضه می‌کنند.

این پروژه که در سال ۲۰۱۸ آغاز شده، نقطه عطف قابل توجهی در صنعت خودرو و بخش انرژی است و پتانسیل فناوری نانو در تقویت عملکرد و پایداری خودرو را نشان می‌دهد.

دکتر رضال خیری احمد، مدیرعامل شرکت نانومالزیا می‌گوید: «ما انتظار داریم که این پروژه دارای تأثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی باشد. سیاست ملی انرژی و نقشه راه انتقال انرژی ملی، بهره‌وری انرژی را به‌عنوان یک رویکرد فوری در جهت کاهش انتشار کربن معرفی کرده است. نوآوری کارآمد انرژی ما پاسخی به این نیاز است.»

وی افزود: «این روان‌کننده تازه توسعه یافته باعث افزایش بهره‌وری انرژی از طریق مزایای قابل توجهی، از جمله اصطکاک پایین، اتلاف گرمای بالاتر و افزایش ثبات اکسیداتیو شده در نتیجه نوید انتشار کربن پایین‌تر، ماندگاری طولانی‌تر و افزایش طول عمر موتور را می‌دهد.»

میکرواتو تکنرولوژیز یک استارتاپ به سرپرستی پروفسور دکتر محمد خالد، دکتر عبدالخالیق راشد و محمد موزامل است که در این کار مشترک حضور داشته و نوآوری را تقویت می‌کند. آنها در حال استفاده از تخصص بخش تحقیق و توسعه شرکت سان‌وی (Sunway) هستند تا این روان‌کننده را که با گرافن بهبود یافته برای بهینه‌سازی خودرو به کار ببرند. گرافن موجب افزایش پایداری و بهبود عملکرد روغن می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود تجاری‌سازی گرافن فنوم (نام تجاری Infinoil) باعث تحریک اقتصاد محلی، تقویت رشد و ایجاد فرصت‌های شغلی شود و از این طریق به رشد ناخالص ملی مالزی کمک کند.

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی روغن موتور خودرو ، در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۸٫۲۲ میلیارد دلار برسد.