زیرساخت تولید گرافن در هند تقویت می‌شود

تأسیسات تولید گرافن جدید در کرالا هند راه‌اندازی می‌شود. این کار با بودجه دولتی و همچنین همکاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

دولت کرالا تصمیم گرفته یک مرکز تولید آزمایشی گرافن را راه‌اندازی کند. دفتر وزیر امور خارجه هند در بیانیه رسمی گفت: «این زیرساخت پایلوت تولید گرافن ۲۰۰ کرور (بیش از ۲۴ میلیون دلار) هزینه خواهد داشت.»

این زیرساخت نوآورانه براساس یک مدل مشارکت دولتی و خصوصی تأسیس می‌شود. در این بیانیه آمده است: «دانشگاه دیجیتال کرالا آژانس اجرایی این پروژه خواهد بود و شرکت توسعه زیرساخت‌های صنعتی کرالا (KINFRA) به‌عنوان همکار ویژه برای توسعه زیرساخت‌ها منصوب شده است.»

به دانشگاه دیجیتال اجازه داده شد تا پیشنهاد اولیه را برای استفاده از وام از هیئت صندوق سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های کرالا (KIIFB) برای این پروژه ارائه کرده و شرکای خصوصی را برای همکاری در این پروژه پیدا کند.

برای این پروژه، یک کمیته مدیریت تشکیل می‌شود که شامل نمایندگان صنایع و بخش‌های فناوری اطلاعات و شرکت توسعه زیرساخت‌های صنعتی کرالا (KINFRA) هستند.

لازم به ذکر است که دولت هند برنامه «Graphene-Aurora» را برای تقویت مهندسی گرافن در این کشور راه‌اندازی کرد. در این برنامه، بخش خصوصی و دولتی همکاری دارند. وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند (MEITY) برنامه «Graphene-Aurora» را در کوچی کرالا راه‌اندازی کرد. این برنامه توسط دانشگاه دیجیتال کرالا با بودجه مشترک Meity، دولت هند و دولت کرالا و شرکای صنعت اجرا می‌شود. این برنامه با بودجه ۸۵/۹۴ کرور روپیه اجرا می‌شود که در آن شرکت Carborundum Pvt Limited به‌عنوان یکی از شرکای اصلی صنعتی حضور دارد.

گرافن می‌تواند به‌عنوان یک هادی انعطاف‌پذیر استفاده شود. هدایت حرارتی آن بسیار بیشتر از نقره است. گرافن دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای کاربردهای مختلف جالب می‌کند. این ماده رسانا، از نظر مکانیکی بسیار قوی، شفاف و انعطاف‌پذیر است. این ماده می‌تواند در کاربردهایی مانند صفحات لمسی، پنل‌های نوری و سلول‌های خورشیدی استفاده شود.