شتاب‌دهنده هنام فارمد: ۱۱ تیم در مرحله فروش، اسکیل‌آپ و توسعه محصول داریم

مدیر آموزش و رویدادهای فناور، شتاب‌دهنده هنام فارمد از رشد ۱۱ تیم این شتاب‌دهنده و رسیدن به مراحل فروش، اسکیل‌آپ و رگولاتوری و همچنین توسعه محصول خبر داد.

شتاب‌دهنده هنام فارمد که در مهرماه سال ۱۳۹۷ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری نانو و زیست فناوری توسط جمعی از فعالان و کارآفرینان صنایع دارویی با هدف ورود به فضای کسب و کار و توسعه فرآورده‌های نوین دارویی در محل کارخانه نوآوری آزادی راه اندازی شد در حال حاضر شرکت‌های متعددی را تحت پوشش قرار داده است.
مارال رادمنش، مدیر آموزش و رویدادهای فناور این شتاب‌دهنده می‌گوید: «هنام فارمد یک شتاب‌دهنده در حوزه فراورد‌ه‌های هایتک دارویی است که با شعار ایجاد بستر جامع رشد کسب و کارهای دارویی برای تیم‌هایی که ایده یا طرح در حوزه داروهای نوین دارند ایجاد شده است. این مجموعه تلاش دارد تا تبدیل به قلب تحقیق و توسعه در حوزه فرآورده‌های نوین دارویی در ایران شود. چشم انداز هنام ایجاد خانواده‌ای از شرکت‌های موفق نوآور در حوزه دارویی (alumni) می‌‌باشد که با هم افزایی دانش، تجربه و توانمندی خود بتوانند سهم عمده‌ای در کاهش رنج مردم شریف ایران در حوزه دارویی داشته باشند. در هنام تمامی مراحل راه‌اندازی کسب و کار، از ابتدا تا رسیدن استارتاپ‌ها به بازارهای مختلف (داخلی- خارجی) به صورت کاربردی و بر اساس نیاز استارتاپ‌ها انجام می‌شود. این شتاب‌دهنده بر روی تک تک مراحل انجام پروژه و براساس نوع محصول، برنامه‌ریزی و استراتژی کاربردی خاصی دارد.»
وی افزود: «این شتاب‌دهنده با جذب و انتخاب شرکت واستارتاپ‌های با آینده موفق اقدام به سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی بر روی آن‌ها می‌کند. تیم‌های در مرحله فروش ما عبارتند از وندا فارمد، سانا فارمد، آروان فارمد، نانودارو و شفیع دارو. همچنین تیم‌های رایا فارمد، باراد فارمد، زیست مواد نونانو و امیدآفرینان بافت آینده را در مرحله رگولاتوری و اسکیل‌آپ داریم و شرکت‌های راسپینا شیمی و اگزوفارمد را در مرحله توسعه محصول داریم.»
عمده سرفصل‌های حمایتی این شتاب‌دهنده شامل موارد زیر است:
تامین زیرساخت:
این شتاب‌دهنده با در اختیار داشتن زیرساخت‌های اداری، تولیدی و آزمایشگاهی رسیدن به مرحله تجاری سازی شرکت/ استارتاپ‌ها را تسهیل می‌کند.
تامین سرمایه:
شتاب‌دهنده هنام به پشتوانه ارزش‌ها، امکانات و زیرساخت‌ها خود آمادگی دارد بر روی محصول‌هایی با سطوح آمادگی فناوری (TRL) مختلف سرمایه‌گذاری کرده و در مسیر توسعه و تجاری‌سازی با تیم پیشنهاد دهنده و مجری طرح همکاری و همراهی کند. مجموعه هنام بعد از مرحله پذیرش و تفاهم، بر اساس سطح آمادگی محصول و مسیر در پیشروی، به همراه پیشنهاددهنده محصول هزینه‌های توسعه و تجاری‌سازی را تعیین کرده و سرمایه مورد نیاز برای طی مسیر خلق توسعه محصول را فراهم می‌آورد.
آموزش و منتورینگ:
فناوران و محققان ایده‌پرداز، موتورهای پیش‌برنده خلق محصول هستند که بیش از هر چیزی به آموزش و منتورینگ نیاز دارند. مجموعه هنام با گرد هم‌آوردن شبکه‌ای از مربیان و خُبرگان آموزش‌ها و راهبردهای کلیدی و محوری مورد نیاز توسعه محصول در حوزه فرآورده‌های نوین دارویی فراهم کرده است.
توسعه محصول:
توسعه محصول شتاب‌دهنده هنام سه دسته‌بندی کلی برای محصول‌های پیشنهادی بخش پذیرش متصور است. محصولاتی که نیاز به اثبات مفهوم و ارزیابی کارایی دارند. محصولاتی که نیاز به بهینه‌سازی و مشخصه‌یابی دارند.