فعال شدن ساختارهای اقتصادی و تامین مالی پیش‌شرط کاربردی شدن فناوری در زندگی مردم

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای کاربردی کردن دانش باید مسیر طولانی را طی کنیم، گفت: نیاز است تا ساختارهایی مانند اقتصادی، شبکه بانکی و نظام تأمین مالی نقش خود را در توسعه فناوری ایفا کنند تا علم به تجاری‌سازی و کاربردی شدن و در نهایت در زندگی و اقتصاد وارد شود.

 سید محسن دهنوی در حاشیه افتتاح چهاردهمین نمایشگاه نانو که صبح امروز در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران در حوزه تولید علم نانو در دنیا تا پایان ۲۰۲۲ دارای رتبه چهارم است، افزود: در حال حاضر این رتبه حفظ شده و در میان رتبه‌های چهارم و پنجم‌ قرار داریم که جای تبریک و افتخار دارد.

وی افزود: درست است که هنوز برای کاربردی کردن این دانش باید مسیر طولانی را طی کنیم، ولی همین که در تولید علم جزء ۵ کشور اول دنیا هستیم، جای افتخار دارد.

دهنوی یادآور شد: گام اول کاربردی کردن دانش، تولید علم بوده و در گام دوم باید همه ابزارهای کشور در خدمت تجاری شدن و کاربردی شدن این علم قرار گیرد، چرا که ما نمی‌توانیم از دانشگاه‌ها و پژوهشگران انتظار داشته باشیم که به تنهایی کل مسیر تولید دانش تا تجاری‌سازی را طی کنند.

رئیس فراکسیون دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اتفاقی که در کشور رخ داده، این است که دانشگاه‌ها، پژوهشگران، نخبگان و فناوران نقش خود را در توسعه دانش خوب ایفا کردند، لذا ما در تولید علم رتبه خوبی داریم، ولی سایر ساختارهای ما مانند ساختارهای اقتصادی، شبکه بانکی، نظام تأمین مالی و ساختار صنعتی و تولیدی باید نقش خود را در توسعه فناوری ایفا کنند تا علم به تجاری‌سازی و کاربردی شدن وارد و در نهایت در زندگی و اقتصاد وارد شود و نقش خود را ایفا کند.

وی خاطر نشان کرد: در دوره معاونت علمی جدید و در دولت سیزدهم، برنامه مدون جدید، عرضه و به‌عنوان معاونت علمی نیز عنوان «اقتصاد دانش‌بنیان» اضافه شد و با این اقدام مقرر است که دانش به اقتصاد تبدیل شود و آورده اقتصادی برای مردم داشته باشد و این همان چیزی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری، دولت و مجلس است.

وی با بیان اینکه ما در مجلس نیز با قانون جهش تولید دانش‌بنیان سعی کردیم ریل و مسیر را برای دولت باز کنیم، تاکید کرد: برای کاربردی شدن فناوری در زندگی مردم باید همگی تلاش کنیم و باید از رسانه‌ها تشکر کرد که در این سال‌ها به ما کمک کردند و از آنها می‌خواهیم که درباره توسعه زیر ساخت‌های کشور مطالبه کنند تا از این طریق علم انباشته شده موجود در کشور به مرحله کاربرد برسد.

دهنوی با تاکید بر اینکه در این مسیر باید جایگاه تولید علم کشور را تثبیت کنیم و نباید اجازه دهیم این جایگاه را از دست دهیم، افزود: در عین حال باید این دانش را کاربردی و تجاری کنیم.