ارایه نمونه اولیه دستگاه میکروسکوپ با تصویربرداری سه‌بعدی در نمایشگاه نانو

نمونه اولیه دستگاه میکروسکوپ با تصویربرداری سه بعدی در غرفه ستاد اپتیک و کوانتوم در چهاردهمین نمایشگاه نانو ارائه و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

به گزارش ستاد نانو، مرضیه امانی دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی در خصوص محصول ارائه شده افزود: دستگاه میکروسکوپ تمام نگار دیجیتال یک میکروسکوپ با تصویربرداری سه بعدی  که نسبت به میکروسکوپ‌های معمولی که دو بعد تصویر ارائه می‌کنند ما می‌توانیم ضخامت و ضریب شکست را نیز بدست بیاوریم و در واقع ضخامتی که بدست می‌آوریم نانومتری است می‌توانیم نافروژی سلول زنده را نشان دهیم.

وی بیان کرد: همچنین دینامیک و حرکت سلول زنده را نیز نشان دهیم.

امانی ادامه داد: با توجه به اینکه با استفاده از این دستگاه می‌توانیم تصویربرداری سه‌بعدی داشته باشیم ما می‌توانیم سلول را نسبت به سلول‌های سالم بسنجیم و در درمان بیماری‌های مختلف مثل سرطان استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: از این محصول می‌توانیم در صنعت نیز به خاطر اینکه ضخامت‌ها را در ابعاد میکرومتر اندازه‌گیری کنیم می‌توانیم استفاده کرد، می‌توانیم برای اندازه‌گیری ناصافی سطوح نیز از این محصول استفاده کرد.

امانی ادامه داد: روشی که در این مسیر استفاده شده تداخل‌سنجی هم مسیر است، قبلا از روش تداخل‌سنجی استفاده شده است اما این نوع تداخل‌سنجی با این قطعه خاص را فقط در دانشکده  فیزیک دانشگاه شهید بهشتی انجام شده  و برای اولین بار در دو منشور فریم در این محصول انجام شده است.

وی گفت: بر اساس این محصول در دیگر کشورها مقالاتی ارائه شده است.

چهاردهمین نمایشگاه نانو از ۱۳ تا ۱۶ آبان‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران در دو سالن خلیج فارس و ملل درحال برگزاری است.