نانوزیم برای ساخت حسگر تشخیص مس استفاده شد

به تازگی، یک گروه تحقیقاتی به رهبری وو ژنگگان و ژانگ جیا از موسسه ماشین‌های هوشمند موسسه علوم فیزیک هیفای (HFIPS) در آکادمی علوم چین (CAS) حسگری از جنس نانوزیم ساخته‌اند که با استفاده از پیگمنت آبی‌پروس و فلز روی تقویت‌شده، و می‌تواند فلز مس را با دقت بالا شناسایی کند. این حسگر قادر است در محیط‌های پیچیده زیستی، بادقت بالا مس را شناسایی کند.

مس یک عنصر اساسی برای بدن انسان و مؤلفه مهمی از قارچ‌کش‌ها در کشاورزی است. هنگامی که مس به غلظت‌های خاصی در یک محیط برسد، بر سلامت انسان و کیفیت خاک تأثیر می‌گذارد. با توجه به نقش مهم فیزیولوژیکی و خطرات احتمالی مس، نیاز فوری به ایجاد روش‌های جدید برای تشخیص یون‌های مس در سیستم‌های پیچیده وجود دارد.

در این تحقیق، این تیم نانوزیم همه کاره را با استفاده از نانوذرات پیگمنت آبی‌پروس (نانوذرات آبی پروس دوپ شده با روی) ایجاد کرد.

سیگنال تولید شده توسط نانوذرات پیگمنت آبی پروس تقویت شده با روی (ZNPB) به دلیل افزایش فعالیت کاتالیستی در حضور یون‌های مس، ارتباط مثبت با سطح مس نشان می‌دهد. در نتیجه، نانوذرات ZNPB به‌عنوان یک حسگر جامع برای یون‌های مس قابل استفاده بوده و یک راه حل ساده اما قابل اعتماد برای تشخیص مس ارائه می‌دهند.

یوان زو از محققان این پروژه می‌گوید: «این ابزار می‌تواند یون های مس را به طور مؤثر ضبط، جداسازی و تشخیص دهد. از نظر انتخاب‌گری حسگر خوبی بوده و تداخل کمتری با دیگر ابزارها دارد.»

در مقایسه با داده های به دست آمده توسط ICP-OES (طیف‌سنجی پلاسمای جفت‌شده القایی)، این روش دارای دقت تشخیص یون مس عالی بوده و در عین حال کاهش قابل توجهی در هزینه‌ها دارد.

این نانوزیم همه‌کاره راه حل مناسب و ساده‌ای برای افرادی است که نیاز به نظارت یا ارزیابی سطح مس در بدن انسان یا خاک دارند.