عرضه کود نانویی که اثرات منفی زیست‌محیطی را کاهش داده است

شرکت نانوییلد (Nano-Yield) از محصول جدید خود که یک نوع کود نانویی است رونمایی کرد. این کود با نام تجاری ™Nanocote می‌تواند به توسعه محصولات کشاورزی کمک شایانی کند. در این محصول شرکت نانو ییلد با استفاده از نانوذرات، کودها را با کارایی بیشتری به ریشه گیاهان می‌رساند، این کار علاوه بر کاهش مصرف کود، میزان اثرات مخرب زیست‌محیطی کودها را نیز کاهش داده است.

کلارک بل، مدیرعامل و بنیان‌گذار این شرکت اظهار داشت: «ما از توسعه نانوکوت (Nanocote) طی چند سال گذشته هیجان‌زده‌ایم. از طریق آزمایشات گسترده آزمایشگاهی و میدانی، از پتانسیل باورنکردنی فناوری نانو برای تقویت هر جنبه‌ای از این جنبه محصول استفاده کرده ایم.»

وی افزود: «تیم ما مفتخر است که این فناوری را به گونه‌ای مهندسی کرده است که تولید آن شبیه به ترکیب چند تا ماده مختلف است. شما می‌توانید آن را بر روی هر نوع محصولی اسپری کنید. خیلی سریع و بدون نیاز به گرما یا تجهیزات تخصصی دیگر خشک می‌شود.»

گرت اولسن مدیر تحقیق و توسعه این شرکت، توضیح می‌دهد که این نانوذرات به‌عنوان یک مکانیسم رهایش عمل کرده و با تمرکز اصلی در افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاهان، خدمت می‌کند. وی می‌گوید: «هدف ما ایجاد یک فرمولاسیون کاربر پسند بود که تغذیه گیاهان را به حداکثر می‌رساند.»

اولسن گزارش داد که این فناوری حدود ۶۰ تا ۱۰۰ دلار در هر هکتار صرفه‌جوی هزینه در پی دارد. در حالی که به نظر می‌رسد این محصول تأثیر مثبتی بر کشاورزی دارد، کلارک معتقد است که این فناوری روی محیط زیست نیز تاثیر مثبت داشته و نگرانی‌های زیست محیطی استفاده از کودها را نیز کاهش می‌دهد، موضوعی که امروز توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

Nanocote نشانگر ورود فناوری نانو به کاربردهای کود دانه ای است که با هر پوششی سازگار است و به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا ضمن بهبود جذب مواد مغذی، محصولات مورد نظر خود را ارتقا دهند.