تولید هیدروژن از آب با نور خورشید به مقیاس صنعتی رسیده است

سان‌هیدروژن (SunHydrogen) موفق به افزایش مقیاس فناوری تولید هیدروژن از سطح آزمایشگاهی تا ۱ متر مربع شده است. این کار با استفاده از پنل‌های خورشیدی در ابعاد یک مترمربع انجام می‌شود.

دکتر سید موبین، مدیر ارشد علمی سان‌هیدروژن در مورد پیشرفت این شرکت در جهت توسعه فناوری دستیابی به تولید هیدروژن تجدید پذیر با استفاده از نور خورشید و آب توضیحاتی به سهام‌داران این شرکت ارائه داد.

پانل سان‌هیدروژن چندین ژنراتور تولید هیدروژن را به‌صورت غوطه‌ور در آب قرار داده است. این فناوری از چندین مؤلفه اصلی تشکیل شده است. ژنراتور هیدروژن هسته اصلی این فناوری را تشکیل می‌دهد و از یک بستر با لایه‌های محافظ و کانال‌های یونی-انتقال تشکیل شده است. این بستر به‌عنوان پایه‌ای است که میلیاردها نانوذرات بر روی آن قرار داشته و از خوردگی محافظت می‌شوند. کانال‌های حمل و نقل یونی در بسترها برای جلوگیری از مخلوط شدن هیدروژن و اکسیژن، اطمینان از تولید ایمن و با امنیت زیاد هیدروژن و اکسیژن طراحی شده‌اند.

لایه‌های نیمه‌هادی فتوولتائیک مبتنی بر نانوذرات برداشت انرژی از نور خورشید برای تولید انرژی لازم را انجام می‌دهند. کاتالیزورهای اکسیداسیون/کاهش از این ولتاژ و جریان برای تقسیم مولکول‌های آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کنند.

این شرکت با موفقیت تولید بسترهای خود را در هر دو مقیاس ۲۵ سانتی‌متر مربع و ۱۰۰ سانتی‌متر مربع تأیید کرده، و از نزدیک با شرکای صنعتی خود از جمله Geomatec، تولیدکننده پیشرو در زمینه فناوری فیلم‌های نازک همکاری می‌کند.

سان‌هیدروژن موفق به افزایش مقیاس تولید خود به ابعاد یک متر مربع شده است. این مقیاس از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نشان‌دهنده ابعاد مربوط به نیاز تجاری بازار است و سان‌هیدروژن قصد دارد تا فناوری خود را در چندین پروژه آزمایشی معرفی و به نمایش بگذارد.

برای درک چشم‌انداز این پیشرفت، در نظر بگیرید که نصب پانل هیدروژن که با ۱۰ درصد راندمان خورشیدی، کار کند و در فضایی در حد یک زمین فوتبال باشد، می تواند سالانه ۴۰ تن هیدروژن تولید کند.

سان‌هیدروژن در حال حاضر با متخصصان پیشرو در جهان مشورت می‌کند تا طرح‌های راکتور نوآورانه و سیستم خود را به گونه‌ای طراحی کند که هزینه کلی تولید هیدروژن را به حداقل رساند.