استفاده موفقیت‌آمیز از وزیکول‌ها برای مقابله با عفونت‌های ویروسی

استفاده موفقیت‌آمیز از وزیکول‌ها برای مقابله با عفونت‌های ویروسی

پژوهشگران سنگاپوری نشان دادند که می‌توان از وزیکول‌ها و نوعی RNA برای مقابله با عفونت ویروسی استفاده کرد.

شیوع ویروس کرونا نشان داد که در اختیار داشتن روش‌های درمانی برای جلوگیری از اپیدمی ویروسی چقدر مهم است چرا که در غیر این صورت می‌تواند اثرات فاجعه بار داشته باشد. نیاز فوری به فن آوری پلتفرم‌های سازگار وجود دارد تا بتوان به سرعت با شیوع ویروس مقابله کرد و برای انتشار ویروس‌های احتمالی بعدی نیز آماده بود.

یونگ لو لین و ‌ مین لو از دانشگاه ملی سنگاپور با استفاده از نوعی نانوذرات موسوم به وزیکول‌های خارج سلولی (EVs) که توسط سلول‌ها آزاد می‌شوند، پلتفرمی برای مقابله با ویروس‌ها ارائه کردند.

مین لو استادیار انستیتوی پزشکی دیجیتال (WISDM) دانشگاه ملی سنگاپور می‌گوید: «مطالعه ما نشان داد که این نانوذرات مشتق شده از سلول، حامل مواد موثری هستند که ژن‌های ویروسی را دقیقاً هدف قرار می‌دهند. بنابراین این EV ابزاری کارآمد برای مداخله درمانی در بیمارانی است که به کرونا یا سایر بیماری‌های عفونی آلوده شده‌اند.»

مهار قدرتمند عفونت کرونا در مدل‌های آزمایشگاهی با استفاده از ترکیبی از وزیکول‌های خارج سلولی و RNA و با کمک نوعی رشته‌های مصنوعی و سنتزی الیگونوکلئوتید موسوم به antisense oligonucleotides (ASOS) انجام شد.

ASOS ابزاری همه کاره است که می‌تواند در هر ژنی مورد استفاده قرار گیرد. آن‌ها می‌توانند بخش‌های مکمل مولکول‌های RNA هدف را تشخیص داده، به آن‌ها متصل شده و باعث مهار و تخریب آن‌ها شوند.

محققان این پروژه از وزیکول‌های مشتق از گلبول‌های قرمز انسان برای انتقال ASO به مکان‌های آلوده به SARS-COV-2 استفاده کردند و در نتیجه باعث کاهش مؤثر عفونت SARS-COV-2 و تکثیر آن‌ها می‌شود.

این فناوری پلت‌فرم رهایش مبتنی بر وزیکول خارج سلولی همراه با درمان ضد ویروسی بسیار امیدوارکننده برای مبارزه با طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها و حتی بیماری‌ها قابل استفاده است.