چرا ماسک نانویی در روزهای آلوده بهتر از ماسک‌های معمولی است؟

چرا ماسک نانویی در روزهای آلوده بهتر از ماسک‌های معمولی است؟

ماسک‌های نانویی به دلیل الیاف به کار رفته در آن‌ها که ابعاد نانومتری دارند، توانایی جذب و به دام‌انداختن ذرات بسیار ریز را داشته و می‌توانند محافظت بهتری دربرابر ذرات آلاینده داشته باشد. همچنین این ماسک‌ها تنفس‌پذیری بهتری داشته و برای افراد به ویژه در استفاده طولانی مدت، احساس ناراحتی کمتری ایجاد می‌کند و تنفس با آن راحت‌تر است.

در روزهایی که آلودگی هوا شدت پیدا می‌کند، استفاده از ماسک می‌تواند با فیلتر کردن هوای آلوده، به کاهش اثرات منفی ورود ذرات آلاینده به بدن کمک کند. استفاده از ماسک‌های نانویی اثربخشی بالاتری نسبت به ماسک‌های معمولی دارد چرا که در آن از الیاف نانویی استفاده شده است. این الیاف می‌توانند ذرات بسیار کوچک آلاینده را نیز جذب کنند. لایه نانوالیاف در این ماسک‌ها قابلیت فیلتراسیون را افزایش داده و مانع از ورود ذرات معلق و عوامل بیماری‌زای بسیار ریز (حتی زیر ۲٫۵ میکرون) به دستگاه تنفسی می‌شوند.

از نظر ظاهری ماسک‌های نانویی چندان تفاوتی با ماسک‌های معمولی ندارند، بنابراین در هنگام خرید باید به تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت (با نشان سیب سبز) و واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو (با نشان نانومقیاس) دقت کرد.

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در ایران ماسک نانویی تولید و به بازار عرضه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های کیمیا سپهر فاخر، نانو داروی طب نوین لوتوس، آژینه ابزار پارس، فناوران نانو مقیاس و نانو تار پاک اشاره کرد.

شرکت نانوتار پاک، با بومی‌سازی فناوری تولید ماسک‌های نانویی موفق شده است ماسک‌های ارتقا یافته با استفاده از نانوالیاف ویژه کودکان، ماسک نانویی صنعتی و ماسک نانویی ویژه بزرگسالان تولید کند که با توجه به شرایط آلودگی هوای شهرهای بزرگ و ریزگردهای شهرهای جنوبی و سایر استان‌ها به ارتقای سلامت در جامعه کمک کند. ماسک‌های تنفسی نانوتار پاک در دو نوع مصارف عمومی و صنعتی تولید می‌شوند، ماسک‌های عمومی این شرکت برای مصرف روزانه و شهری درنظر گرفته می‌شوند. این ماسک‌ها با استفاده از الیاف نانو، در کلاس N99 تولید می‌شوند؛ به این معنا که دارای قابلیت فیلتراسیون ۹۹ درصدی است. در حقیقت، ماسک N99 نانوالیاف ۵ لایه نانوپاک، علاوه بر داشتن لایه‌های محافظتی استفاده شده در سایر ماسک‌ها، دارای یک لایه نانوالیاف است. این لایه نقشی حیاتی در فیلتراسیون ماسک ایفا می‌کند.

شرکت آژینه ابزار پارس در حال حاضر انواع مختلف ماسک‌های معمولی و نانویی را تولید می‌کند. این شرکت هم ماسک سه لایه و هم سوپاپ‌دار را در سبد محصولات خود داشته و نانوالیاف به‌کار رفته در این ماسک‌ها نیز از تولیدات شرکت‌های ایرانی است.

شرکت کیمیا سپهر فاخر ماسک چهار لایه جراحی نانویی تولید می‌کند که طبق آزمایشات صورت گرفته در پژوهشگاه علوم فنون هسته‌ای، این ماسک‌ها دارای فیلتراسیونی ۲ تا ۳ برابر ماسک های معمولی است.

شرکت فناوران نانومقیاس که در بخش تولید تجهیزات الکتروریسندگی تخصص دارد، ماسک‌های نانویی مختلفی را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

نانو داروی طب نوین لوتوس ماسک چهار لایه جراحی حاوی نانوالیاف تولید و بازار عرضه می‌کند.