ویروس‌ها بین سلول‌ها نانولوله‌ می‌زنند تا از طریق نانولوله‌ها بین‌سلول‌ها حرکت کنند

ویروس‌ها بین سلول‌ها نانولوله‌ می‌زنند تا از طریق نانولوله‌ها بین‌سلول‌ها حرکت کنند

کشف جالب محققان نشان می‌دهد که ویروس ابولا بین سلول‌ها نانولوله‌ایجاد می‌کند تا از طریق این نانولوله‌ها بتواند بین سلول‌ها گسترش یابد.

درک چگونگی سفر ویروس‌ها در داخل بدن انسان برای تولید داروها و روش‌های درمانی مؤثر که می‌توانند ویروس‌ها را متوقف کنند بسیار مهم است. دانشمندان موسسه تحقیقات زیست پزشکی تگزاس (Texas Biomed) اخیراً یافته‌هایی را در مجله بیماری‌های عفونی منتشر کردند که نشان می‌دهد ویروس ابولا تونل‌های بین‌سلولی را برای حرکت از سلولی به سلول دیگر ایجاد می‌کند.

دکتر اولنا شتنکو استادیار موسسه تحقیقات زیست پزشکی تگزاس و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند مخفیگاه خود را ایجاد کند، پنهان شود و سپس به سلول‌های جدید منتقل شده و تکثیر شود.»

به طور خاص، ویروس در حال تولید چیزی به نام نانولوله‌های تونل‌زنی است، اتصالات پویای بین‌سلولی که به سلول‌ها اجازه می‌دهد با تبادل ذرات در مسافت‌های نسبتاً طولانی، تا ۲۰۰ میکرون ارتباط برقرار کنند. در حالی که نشان داده شده است که این ساختارها نقش مهمی در بیماری‌های عصبی، سرطان، HIV-1 و آنفلوانزا دارند، دکتر شتنکو اولین کسی است که نقش آن‌ها را در انتشار ویروس ابولا بررسی می‌کند.

وی می‌گوید: «وقتی این پروژه را چند سال پیش آغاز کردیم، فکر کردیم که مدل کلی شیوع عفونت ویروس ابولا این گونه است که، جایی در بدن، یک ذره ویروسی سلولی را آلوده می‌کند، تکثیر آغاز می‌شود، ذرات ویروس جدید برای آلوده کردن سلول‌های همسایه به بدن آزاد می‌شوند. این روند بسیار ساده بود.»

دکتر شتنکو و تیم وی با استفاده از فناوری پیشرفته با روبش الکترونی با وضوح بالا، نشان دادند که عفونت ویروس ابولا در سلول‌ها باعث ایجاد نانولوله‌های تونل‌زنی حاوی ذرات ویروسی می‌شود. نانولوله‌های تونل زنی سپس انتقال این ذرات به سلول‌های دیگر را تسریع می‌کنند. نکته قابل توجه این است که، ویروس به طور کامل برای ایجاد و شکل‌گیری این نانولوله مورد نیاز نبود، فقط بخش‌های کوچکی از کدگذاری ویروس مورد نیاز است.

این اتفاق حتی در حضور مواد دارویی برای متوقف کردن ویروس ابولا نیز رخ داده است. البته چگونگی عبور و مرور ذرات ویروسی از طریق این نانولوله‌ها هنوز برای محققان سوال است و آن‌ها قصد دارند با انواع مختلف روش‌های مطالعاتی نظیر طیف‌سنجی و توالی‌یابی این موضوع را شفاف‌سازی کنند.