چه عواملی موجب افزایش بازار نانوذرات لیپیدی خواهد شد؟

چه عواملی موجب افزایش بازار نانوذرات لیپیدی خواهد شد؟

براساس اطلاعات منتشر شده، بازار نانوذرات لیپیدی از سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۳۳ از رقم ۸۷۷ میلیون دلار، با رشد ترکیبی سالانه ۱۴٫۲ درصد به رقم ۳٫۳ میلیارد دلار می‌رسد. عواملی متعددی در گسترش بازار این حوزه تاثیر گذار هستند.

دلایل متعددی را می‌توان برای این افزایش بازار متصور بود، افزایش استفاده از مکمل‌های غذایی یکی از دلایل اقبال به سوی نانوذرات لیپیدی است. افزایش سریع جمعیت در مناطقی مانند آسیا اقیانوس آرام، اروپا و آمریکای شمالی یکی از مهمترین عواملی است که انتظار می‌رود در تقاضا برای محصولاتی مانند داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی، مکمل‌های غذایی، مواد غذایی بهبود یافته، نوشیدنی‌های تقویتی و محصولات حوزه زیبایی نقش داشته باشد. نانوذرات لپییدی در این محصولات می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. محتوای بالای امگا ۳ و امگا ۶ در لیپیدها از دیگر عوامل موثر در استفاده قابل توجه آن‌ها در محصولات غذایی و آشامیدنی است. در حال حاضر بودجه زیادی صرف تحقیق و توسعه در این حوزه شده که این موضوع موجب پیشرفت‌های جدیدی در فناوری نانوذرات لیپیدی خواهد شد که این دستاوردها در آینده نزدیک روی توسعه بازار نانوذرات لیپیدی تاثیرگذار بوده و حجم بازار را گسترش می‌دهد.

عواملی مانند افزایش تقاضا برای داروها به دلیل شیوع بالای سرطان، بیماری‌های مزمن و همچنین تمرکز فزاینده بر بهزیستی جسمی موجب شده تا فروش لیپیدهای دارویی افزایش یابد.

از سوی دیگر نانوذرات لیپیدی موجب افزایش ماندگاری محصولات دارویی می‌شود و این موضوع اثربخشی فرمولاسیون‌های دارویی را نیز افزایش می‌دهد.

دستاوردهای اخیر در استفاده از نانوذرات لیپیدی برای تحویل سیستمیک mRNA در بدن، فرصت‌های بزرگی را در بازار ایجاد می‌کند و شرکت‌ها به دنبال استفاده از نانوذرات لیپیدی در این بخش و افزایش سوددهی هستند. نانوذرات لیپیدی حاوی mRNA می‌تواند برخی چالش‌های پزشکی را حل کند.

صنعت نانوذرات لپیدی در سال ۲۰۲۲ حجم بازاری در حدود ۷۸۱ میلیون دلار داشته که رشد آن از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در حدود ۶٫۲ درصد بوده است. بخش نانوذرات لیپیدی جامد، ۴۵ درصد از بازار را تشکیل می‌دهد و سهم حوزه دارو و زیست‌فناوری نیز ۴۳ درصد است.