20 درصد از بازار نانو ایران در اختیار نانوکاتالیست‌ها / پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مصرف کننده اصلی نانوکاتالیست ایرانی

۲۰ درصد از بازار نانو ایران در اختیار نانوکاتالیست‌ها / پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مصرف کننده اصلی نانوکاتالیست ایرانی

بیست درصد از کل بازار ۳۰۳۷۱۰ میلیارد ریالی فناوری‌نانو کشور در سال گذشته، به حوزه نانوکاتالیست تعلق داشته است. حجم فروش سه سال گذشته نانوکاتالیست‌ها ۱۴۰ هزار میلیارد ریال بوده و پتروشیمی و پالایشگاه‌های سراسر کشور، بیشترین بهره‌ را از فناوری نانوکاتالیست برده‌اند.

در حال حاضر ۱۷ شرکت در دو حوزه «نفت و گاز» و «خودرو» در ایران فعالیت دارند که موفق به کسب یک پنجم بازار نانوی کشور شده‌اند. از این میان ۶۵ درصد شرکت‌ها در بخش نفت و گاز و ۳۵ درصد در بخش خودرو فعالیت دارند. این در حالی است که حجم بازار کاتالیست‌ها در بخش نفت و گاز ۶۵ درصد بوده و در بخش خودرو ۴۴ درصد است.

نکته جالب توجه، روند افزایشی بازار نانوکاتالیست‌ها در کشور است به طوری که بازار نانوکاتالیست‌ها در سال ۱۳۹۹، ۳۳۵۵۰ میلیارد ریال بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۰۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ به رقم ۶۰۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

بررسی دقیق‌تر بازار نانوکاتالیست در سال گذشته نشان می‌دهد که نسبت سهم بخش نفت و گاز به خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های پیشین افزایش محسوسی یافته است. این بدان معناست که صنعت نفت و گاز سهم‌خواهی بیشتری از نانوکاتالیست داشته است که  دلیل آن را در نقش راهبردی نانوکاتالیست‌ها در این صنعت می‌توان جستجو کرد. با توجه به محدودیت‌های موجود در مسیر واردات نانوکاتالیست‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق شده‌اند به خوبی نیاز بازار به این محصولات راهبردی را تامین کنند و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های سراسر کشور نیز به دلیل کیفیت و قیمت مناسب اقدام به استفاده از نانوکاتالیست‌های ایران‌ساخت کرده‌‌اند. روند رو به رشد اقبال به سوی نانوکاتالیست‌های ایرانی موید اثربخشی و  توان رقابتی این محصولات بوده و حتی می‌توان روی صادرات این محصولات فناوری‌بالا حساب ویژه‌ای باز کرد.

اعتماد به نانوکاتالیست‌های تولید داخل موجب شده تا شرکت‌های تولیدکننده این نانوکاتالیست‌ها تمرکز بیشتری روی توسعه محصولات جدید داشته باشند و تحقیق و توسعه برای گسترش سبد محصولات نانوکاتالیست ایران‌ساخت را ادامه دهند.