کنترل سطح اکسیژن بدن بیمار با دستگاه هوشمند ایرانی

کنترل سطح اکسیژن بدن بیمار با دستگاه هوشمند ایرانی

شرکت فرتاک دانش کویر از ساخت دستگاه اکسیژن ساز هوشمندی خبر داد که می‌تواند اطلاعات بیماری را از راه دور در اختیار پزشک قرار دهد.

سحرصابری منش، مسئول فنی این شرکت می‌گوید: «فرآیند طراحی این دستگاه با یک ایده در دوران دانشجویی آغاز شد که در دی ماه سال ۹۹ کار روی طراحی و ساخت آن توسط یک تیم دانشجویی شروع شد و در اسفند ۱۴۰۱ موفق به دریافت مجوز تولید آن شدیم و در تیرماه ۱۴۰۲ نیز گواهی‌نانومقیاس را برای آن دریافت کردیم. در واقع هسته اولیه، یک گروه دانشجویی بود که بعد از موفقیت‌های اولیه، ثبت شرکت صورت گرفت. در حال حاضر، در حال آماده شدن برای تولید انبوه هستیم. این دستگاه به صورت آزمایشی در یکی از بیمارستان‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و عملکرد آن توسط پزشک متخصص بیماری‌های عفونی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. میزان اکسیژن خون بیمار قبل و بعد از استفاده از این دستگاه مورد بررسی قرار گرفت تا عملکرد آن مشخص شود.»

صابری‌منش می‌افزاید: «در این دستگاه اکسیژن‌ساز از یک برنامه برای هوشمندسازی استفاده شده که بین بیمار و پزشک و حتی اطرافیان بیمار ارتباط ایجاد می‌کند تا در صورت تغییر در وضعیت بیمار به سرعت به آن‌ها اطلاع داده شود تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد. همچنین با توجه به اینکه عوامل بیماری‌زا که بیماران در معرض آن‌ها هستند، می‌تواند مشکلات بسیاری برای آن‌ها در پی داشته باشد، از فیلترهای نانویی حاوی نانوذرات نیز در دستگاه اکسیژن‌ساز استفاده شده تا عوامل بیماری‌زا از بین بروند. این دستگاه بیشتر برای مصارف خانگی و کلینیک‌ها طراحی شده است. تا پیش از شیوع کرونا، استفاده از دستگاه‌های اکسیژن ساز قابل حمل چندان رایج نبود اما با گسترش کرونا، نیاز به چنین تجهیزاتی افزایش یافته و در نتیجه این محصول می‌تواند به بخشی از نیاز بازار داخل پاسخ دهد. با توجه به محدودیت‌های موجود در مسیر واردات تجهیزات مشابه خارجی، این دستگاه می‌تواند به بیماران کمک شایانی کند.»

این دانش‌آموخته رشته دکتری مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد می‌گوید: «در حال حاضر در مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) مورد حمایت هستیم تا از زیرساخت‌های این مرکز برای توسعه کسب و کار بهره‌مند شویم. در حال حاضر در بخش مطالعات بازار و تامین مالی نیز به ما کمک می‌کنند. پیش از این نیز از مشاوره کارشناسان ستاد نانو استفاده کرده‌ایم و از دوره‌های آموزشی و توانمندسازی ستاد بهره‌مند شده‌ایم.»

به گفته ایشان با چند بیمارستان در شهر کاشان رایزنی‌هایی برای خرید این دستگاه صورت گرفته است و قراردادی نیز در این مسیر منعقد شده است.

مسئول فنی شرکت فرتاک دانش کویر می‌افزاید: «یک بار برای دانش‌بنیان شدن اقدام کردیم که درخواست ما رد شد، اما با تلاش بیشتر ملزومات مورد نظر را فراهم کردیم که پس از گرفتن مجوز تولید، مجددا درخواست دانش‌بنیان شدن را ارائه کردیم که این بار تایید شد. شکست‌ها و موفقیت‌های مختلف بخشی از کار توسعه این دستگاه بوده که از زمان طرح ایده اولیه ساخت دستگاه تا امروز آن را تجربه کرده‌ایم که بخشی از این فراز و فرودها اکنون برای ما به خاطره تبدیل شده است.»