بلای جان کشاورزان در جنوب‌شرق آسیا، با کمک توالی‌یابی شناسایی شد

بلای جان کشاورزان در جنوب‌شرق آسیا، با کمک توالی‌یابی شناسایی شد

محققان با استفاده از توالی‌یابی نانوحفره‌ای شرکت اکسفورد نانوپور (Oxford Nanopore Technologies) موفق به شناسایی نوعی قارچ شدند که موجب از بین رفتن کاساوا می‌شد. کاساوا نوعی ریشه خوراکی شبیه به سیب‌زمینی است که نشاسته فراوان دارد.

فناوری توالی‌یابی DNA  پرده از یک بیماری در گیاهان در جنوب شرق آسیا برداشت. نتایج این روش نانویی نشان داد که بیماری جاروی جادوگران کاساوا (Cassava witches’ broom disease) توسط نوعی قارچ به نام Ceratobasidium ایجاد می‌شود.

فناوری نانوحفره طی سال‌های گذشته برای شناسایی بیماری‌های مختلف نظیر کرونا استفاده شده است، اما همین روش را می‌توان برای بررسی بیماری‌های گیاهی نیز استفاده کرد.

این یافته‌ها که نتایج آن در نشریه Scientific Reports منتشر شده،  به آسیب شناسان گیاهان در لائوس، کامبوج، ویتنام و تایلند کمک می‌کند تا از محصول ارزشمند کاساوا محافظت کنند.

ویلمر کوولار می‌گوید: «در جنوب شرقی آسیا، بیشتر کشاورزان کوچک برای گذران زندگی به کاساوا وابسته هستند. ریشه‌های غنی از نشاسته، پایه و اساس صنعتی را تشکیل می‌دهد که از میلیون‌ها تولید‌کننده پشتیبانی می‌کند. در یک دهه گذشته، بیماری جاروی جادوگران کاساوا، این گیاه را نابود کرده است. از بین رفتن مزارع کاساوا زندگی کشاورزان را دشوار کرده است.»

از سال ۲۰۱۷، محققان اتحاد Alliance Bioversity International – CIAT از فناوری نانو در تحقیقات خود استفاده کرده‌اند، که به ویژه فناوری توالی‌یابی DNA/RNA شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژیز در پروژه‌های آن‌ها نقش اساسی داشته است. این ابزار پیشرفته بینشی در مورد اسرار عمیق‌تر زندگی گیاهی ارائه می‌دهد و به طور دقیق عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را که بر محصولات زراعی تأثیر می‌گذارد‌، شناسایی می‌کند.

آنا ماریا لیوا، محقق ارشد این پروژه، گفت: «وقتی فهمیدید که پاتوژن در یک محصول موجود است، می‌توانید یک روش تشخیصی مناسب را به کار بگیرید و به جستجوی گونه‌های مقاوم بپردازید.»

فناوری نانو، در اصل پلی بین آنچه می‌بینیم و آنچه را که به سختی می‌توانیم تصور کنیم، است. این نوآوری پنجره‌ای به دنیای میکروسکوپی زندگی گیاهی و عوامل بیماری‌زا باز می‌کند و نحوه درک و مبارزه با بیماری‌های تأثیرگذار بر محصولات را تعریف می‌کند.