تولید فیلتر سرسرنگی نانویی؛ مناسب برای آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و صنایع چاپی

تولید فیلتر سرسرنگی نانویی؛ مناسب برای آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و صنایع چاپی

شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان فیلتر سرسرنگی تولید کرده که دارای مزیت‌هایی همچون شار عبوری بالا، فشار عملیاتی کم، راندمان عالی و حجم فیلتراسیون بیشتر نسبت به محصولات تجاری موجود است.

این محصول حاوی غشائی از جنس نانوالیاف پلیمری (پلی‌یورتان و پلی‌اکریلونیتریل) است که از طریق فرایند الکتروریسی تولید می‌شود. با به‌کارگیری نانوالیاف در تولید این فیلتر ضمن بهبود عملکرد آن، از میزان پلیمر کمتری برای ساخت محصول استفاده می‌شود. غشاهای نانوالیاف به کار رفته در فیلتر سرسرنگی به دلیل داشتن تخلخل بالا و شبکه‌های متصل به یکدیگر، دارای خواص منحصربه‌فردی هستند. از جمله کاربردهای این فیلترها می‌توان به مواردی نظیر استفاده در آزمایش‌های کشت سلولی، استفاده در دستگاه‌های HPLC و UHPLC، آنالیز محصولات دارویی، آنالیز گراویمتری، آنالیز رنگ و آنالیزهای نوشیدنی اشاره کرد.

فیلترهای سرسرنگی می‌توانند جهت حذف ذرات از نمونه، پیش از آنالیز HPLC و یا آنالیزهای دیگر که توسط دستگاه‌های گران‌قیمت انجام می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند. فیلتر سرسرنگی از دو جزء اصلی غشا و نگه‌دارنده غشا (ماژول) تشکیل شده که غشای به کار رفته در فیلترهای سرسرنگی مرسوم در بازار معمولاً از نوع فیلمی هستند، اما شرکت نانوغشا پلیمر ایرانیان از فناوری نانوالیاف در تولید فیلتر سرسرنگی بهره برده است.

نانوالیاف حاصل از الکتروریسی ساختاری بی‌بافتی داشته که در اثر انباشتگی بالای نانوالیاف، اندازه منافذ بوجود آمده در این ساختار بی‌بافت بسیار ریز شده و از این رو، قدرت فیلتراسیونی افزایش پیدا می‌کند. بر خلاف غشاء‌هایی که برای میکروفیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند، غشاء نانوالیافی از کانال‌های تو در تو و با اندازه‌های متغیری تشکیل شده‌اند که این کانال‌ها، در طول ضخامت غشاء تغییر مسیر می‌دهند و همچنین به کانال‌های بیشتری تقسیم می‌شوند. این پدیده، مکانیسم‌های به دام‌اندازی مواد ناخواسته را افزایش داده و از آنجایی که تخلخل بسیار بالاتری نسبت به غشاء‌های مرسوم دارند، شار عبوری سیال را بسیار افزایش می‌دهند.