دکتر حق‌جوی: محققان، صنعت‌گران و عموم مردم مخاطب «تریبون نانو و صنعت» هستند

دکتر حق‌جوی: محققان، صنعت‌گران و عموم مردم مخاطب «تریبون نانو و صنعت» هستند

دکتر حق‌جوی جوانمرد، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری، در روز آغازین تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۲، محققان، صنعت‌گران و عموم مردم را مخاطب برنامه‌های این تریبون دانست.

دکتر حق‌جوی در افتتاحیه این تریبون گفت: «خوشحالم که در آخرین روزهای زمستان امسال قرار است با هم حرف‌های بهاری بزنیم و درباره دستاوردهای شرکت‌های بسیار با ارزش‌مان در حوزه فناوری‌نانو با یکدیگر گفتگو کنیم. یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم، فرصت‌هایی است که در سایه تلاش‌های دانشمندان این کشور به دست آمده که آن را باید با مردم در میان بگذاریم، این نکته بسیار مهمی است که هر چه بیشتر درباره این بکوشیم باز هم کم است. مردم را باید در جریان قرار دهیم که پشت درب آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها چه می‌گذرد و حاصل تلاش‌های جوانان این مرز و بوم به چه دستاوردهایی ختم می‌شود و این دستاوردها چگونه می‌تواند زندگی مردم را متحول کند. این اطلاع‌رسانی یکی از مهمترین وظایف ما است که امیدوارم این برنامه یک قدم موثر در این زمینه باشد.»

وی افزود: «دومین کار مهمی که باید انجام دهیم این است که، این دستاوردهای فناورانه را به گوش دیگر فناوران برسانیم. برای من بارها اتفاق افتاده است که در یک کاری نیازمند یک محصول یا راهکاری بودم که مشکل من را حل کند و تصورم این بود که آن راه‌حل هنوز توسعه نیافته یا بسیار گران‌قیمت است. اما بعد متوجه شدم که یک همکار آن راه‌حل را در اختیار دارد که آن لحظه برای من بسیار شادی‌بخش بوده است. آن لحظه‌ای که متوجه شدم، آن همکار رنگ فلورسانسی را که نیاز داشتم را تولید کرده، هیچ گاه فراموش نمی‌کنم. متاسفانه شبکه متخصصان داخل کشور ممکن است از نتایج دستاوردهای یکدیگر به خوبی مطلع نباشند. یکی از کارکردهای این برنامه این است که خود متخصصان با دستاوردهای یکدیگر آشنا شوند.»

دکتر حق‌جوی گفت: «گروه دیگری که امیدوارم از این برنامه استفاده کنند، صنعت‌گران هستند. آن‌ها هم برای بهبود محصولات خود به برخی راه‌حل‌ها نیاز دارند که ممکن است این راه‌حل‌ها در ارائه‌های این برنامه وجود داشته باشد.»

وی درباره طیف دیگری از مخاطبان تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۲ گفت: «از مهمترین مخاطبان این برنامه، مسئولان کشور هستند که برای حمایت از فناوران دلسوزانه به کارهای خود ادامه می‌دهند و این ارائه‌ها به مسئولان این پیام را می‌دهد که در این روزهای سخت به مراقبت از این فناوران ادامه دهند، چرا که این فناوران شمع توسعه فناوری را با تمام بادهای مخالفی که می‌وزد، روشن نگه داشته‌اند.»

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در پایان گفت: «امیدوارم این برنامه موثر و مفید باشد و همه این گروه‌های هدف به بهترین شکل ممکن از آن بهره‌مند شوند و جریان برکتی برای همه مردم ایجاد شود.»

لازم به ذکر است که چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش‌بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنند.