شرکت دیوار پوشش سیمان پارت: به هفت کشور صادرات محصول داریم

شرکت دیوار پوشش سیمان پارت: به هفت کشور صادرات محصول داریم

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان دیوار پوشش سیمان پارت در رویداد نانو و صنعت ۱۴۰۲ به تشریح محصول نانویی این شرکت پرداخت. ایشان هفت کشور را به عنوان مقصد صادراتی محصولات نانویی شرکت دیوار پوشش سیمان پارت معرفی کرد.

شوبو صالح پور، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان دیوار پوشش سیمان پارت، که در حوزه تولید ورق‌های نانوکامپوزیتی سیمانی حاوی الیاف سلولزی و نانومواد اتوکلاو شده فعالیت دارد، گفت: « شرکت دیوار پوشش سیمان پارت از سال ۱۳۹۲ در شهرک صنعتی بندرگز در ۳۸ کیلومتری استان گلستان با ظرفیت تولید ۵ میلیون متر مربع فعالیت خود را اغاز کرد. این شرکت انواع ورق‌های الیاف سیمانی را تولید و به بازار عرضه می‌کند. ورق‌های الیاف سیمانی ساده برای دیوار بیرونی، داخلی، کف و سقف استفاده می‌شود. ورق‌های الیاف سیمانی طرح‌ چوب که جایگزین چوب در نماها می‌شود این محصول نسبت به چوب مقاومت بیشتری داشته و مقاوم به عوامل بیولوژیکی است. یکی از مزیت‌های ورق‌های شرکت ما این است که نما خشک استفاده می‌شود و در شرایط یخ‌بندی و رطوبت بالا قابل استفاده است. ورق‌های تولید شده ابعاد بزرگی در حد ۲٫۴ در ۱٫۲ متر و ضخامت بین ۶ تا ۲۰ میلیمتر دارند. این فیلم‌ها مقاومت بسیار بالا و وزن کمی دارند. انتقال حرارت آن بالا و انتقال صوت آن بسیار کم بوده و همچنین بسیار زیست‌سازگار هستند.»

دکتر صالح‌پور در مورد فرآیند تولید این ورق‌ها گفت: «برای تولید این محصول باید از الیاف استفاده کرد که این الیاف درون استخرها ریخته شده و به صورت همگن پخش می‌شود. خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند که باید از هم جدا شوند. در ادامه با سیمان ترکیب شده و روی سیستم نقاله قرار می‌گیرد. این نقاله مجهز به نمدی است که مخلوط روی آن ریخته و آبگیری می‌شود که پس از زدایش آب لایه‌ها ضخامت کمی دارند. این لایه‌ها روی سیستم غلطکی قرار داده می‌شود که چند لایه روی هم قرار گرفته و با اعمال فشاری در حد ۵ بار، ورق تشکیل می‌شود. این ورق‌ها بعد از برش به ابعاد مورد نظر می‌رسند. مکنده‌ها ورق‌ها را روی نقاله برداشته و در محل دیگر قرارداده می‌شوند. ورق‌ها بعد از آماده شدن وارد اتاق خشک‌کن شده و در شرایط کنترل شده قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «قبلا به جای الیاف سلولزی از آزبست استفاده می‌شد که به دلیل مشکلات سلامتی آزبست، الیاف سلولزی جایگزین آن شدند. این الیاف دارای منشاء مختلفی هستند که الیاف نساجی، الیاف برگ، الیاف ساقه از جمله الیاف‌هایی است که می‌توان از آن استفاده کرد. عیب اصلی الیاف سلولزی این است که دچار تردی و شکنندگی می‌شود که مربوط به کریستالیزاسیون آهگ در لومن، دیواره‌ها و حفره‌های الیاف است. برای حل این مشکل ما الیاف را اصلاح می‌کنیم هر چند مشکل کاهش سرعت کار را به دنبال دارد. برای جلوگیری از کاهش سرعت فرآیند تولید، تحقیق و توسعه انجام دادیم و در نهایت روشی برای اصلاح سریع الیاف ارائه کردیم. استفاده از نانوسیلیس به عنوان اصلاح کننده موجب کاهش تردی و شکنندگی الیاف شده و سرعت فرآیند اصلاح را نیز کاهش نمی‌دهد. یکی از دستاوردهای این روش جدید آن بود که توانستیم میزان الیاف مصرفی را کاهش دهیم در حالی که استحکام تغییر نمی‌کرد. همچنین استفاده از نانومواد موجب کاهش ترک خوردگی شد. کاهش ضایعات از دیگر مزیت‌های این فناوری جدید بود.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان دیوار پوشش سیمان پارت در پایان گفت: «در پروژه‌های مختلفی در شهرهایی نظیر کیش و قشم از این فناوری استفاده شده است. به کشورهای قزاقستان، عراق، افغانستان، سوریه، ترکمنستان، پاکستان، ارمنستان و ترکیه صادرات داشته‌ایم. در یکی از ورزشگاه‌های عراق نیز از این محصولات استفاده شده است.»

لازم به ذکر است که چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش‌بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنند.